Dieta hashimoto - Czego nie jeść, co jeść przy hashimoto | BLOG
dieta dash
Dieta dash
2 września, 2020
dieta if
Dieta IF
2 września, 2020

Czasami zdarza się, że do zastosowania konkretnej diety zmusza nas choroba. Wtedy chcąc nie chcąc, w trosce o swoje zdrowie, musimy zacząć w odpowiedni sposób się odżywiać. Tak jest właśnie w przypadku choroby zwanej hashimoto. Słyszałeś już tę nazwę, ale nie do końca wiesz co to takiego? Krótko mówiąc, hashimoto to zapalenie tarczycy, które ma podłoże autoimmunologiczne i przyczynia się do znacznego spowolnienia naszego metabolizmu, zaburzenia pracy wielu narządów oraz prowadzi do niedoczynności tarczycy. Przyczyną rozwoju choroby mogą być predyspozycje genetyczne, cukrzyca, wiek albo nadmiar stresu. Podstawą leczenia tej choroby jest farmakologia, ale żeby przyniosła ona jak najlepsze efekty, bardzo ważna jest również dieta, która oprócz pozytywnego wpływu na przebieg choroby, będzie także korzystnie wpływać na nasze zdrowie i samopoczucie. Dieta ma tu ogromne znaczenie również z tego względu, że przy hashimoto, nasze ciało bardzo szybko przybiera na wadze. Jest to spowodowane tym, że tempo przemiany materii regulowane jest przez hormony tarczycy, które przy hashimoto nie funkcjonują tak, jak powinny. Jak więc powinna wyglądać nasza dieta przy hashimoto?

DIETA HASHIMOTO – ZASADY

Dieta przy hashimoto ma za zadanie wspomóc leczenie farmakologiczne. Aby dieta miała skuteczny wpływ na nasze zdrowie, powinna być zdrowa i zbilansowana, a przede wszystkim powinna dostarczać składniki i minerały, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. W przypadku hashimoto szczególną rolę odgrywają: jod, żelazo, cynk, selen i wit. D. Oprócz tego ważne jest, aby dostarczyć odpowiednie proporcje mikroskładników, tj. białka (15-25%), tłuszczy (25-30%) i węglowodanów (około 50%). W celu utrzymania odpowiedniego tempa przemiany materii powinno się spożywać od 4 do 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasowych. Nie bez znaczenia jest również kaloryczność naszych posiłków. Jeśli hashimoto przyczyniło się u nas do nadmiernego wzrostu wagi, to powinniśmy ograniczyć ich wartość energetyczną. Oznacza to, że powinniśmy spożywać 10-20% kalorii mniej, niż wynosi nasze codzienne zapotrzebowania. Jednak najlepiej zrobić to pod okiem lekarza, który na postawie naszego stanu zdrowia, stylu życia i naszej aktywności w ciągu dnia, wyliczy nasze zapotrzebowanie, i będzie w stanie określić, o ile możemy zmniejszyć wartość energetyczną naszych posiłków. Jeśli przeraża Cię ograniczenie kalorii, to tutaj dowiesz się jak zmniejszyć apetyt.

CO JEŚĆ PRZY HASHIMOTO

Tarczyca jest znana z tego, że jest bardzo wrażliwa na niedobory witamin i minerałów, i z tego względu powinniśmy szczególnie dbać o to, aby nasze posiłki były zbilansowane, odżywcze oraz pokrywały nasze zapotrzebowania na wszystkie niezbędne dla naszego organizmu mikroskładniki.

Jod jest pierwiastkiem niezbędnym do poprawnego funkcjonowania tarczycy. Należy jednak uważać, żeby jego spożycie nie było zbyt wysokie, ponieważ to może negatywnie wpłynąć na rozwój choroby. Doskonałym źródłem jodu są ryby (np. łosoś, tuńczyk, sardynki) i owoce morza (np. krewetki), a także nabiał, jajka i sól jodowana.

Kolejny składnikiem, który powinien znaleźć się w naszej diecie jest selen. Jego źródłem są orzechy, tuńczyk, pieczywo pełnoziarniste oraz mięso i grzyby. Powinniśmy również zadbać o to, aby nasza dieta była bogata w żelazo. Produktami bogatymi w żelazo jest mięso drobiowe, wołowina i jagnięcina, ryby, jaja, orzechy i rośliny strączkowe (np. groch czy fasola). Żeby żelazo lepiej wchłonęło się do naszego organizmu, warto do naszego posiłku dodać witaminę C. W naszej diecie nie powinno również zabraknąć witaminy D. Witaminę D znajdziemy w tłustych rybach, tranie, jajach i w grzybach (pieczarki, kurki). Duże znaczenie ma również cynk, którego źródłem przede wszystkim są mięso, jaja oraz przetwory mleczne.

CZEGO NIE JEŚĆ PRZY HASHIMOTO

Osoby cierpiące na hashimoto powinny unikać wysoko przetworzonej żywności i słodkich napojów. Negatywny wpływ mają również produkty, które są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych (np. olej kokosowy, słodycze). Do niedawna funkcjonowało również przeświadczenie, że osoby cierpiące na hashimoto powinny unikać dosyć popularnego ostatnio glutenu. Jednak należy dodać, że unikanie glutenu jest konieczne jedynie w sytuacji, gdy oprócz hashimoto towarzyszy nam również celiakia, alergia na pszenicę albo po prostu, jeśli ktoś ma uczulenie na gluten – inaczej wykluczenie glutenu nie jest konieczne. Przy hashimoto zaleca się również ograniczenie produktów, które zawierają związki goitrogenne (kapustę, brokuł, kalafiora czy zieloną herbatę), ponieważ te wypłukują z naszego organizmu jod. Przy czym ograniczenie tych produktów, wcale nie oznacza ich całkowitej eliminacji.

Bardzo często hashimoto towarzyszy nietolerancja glutenu i laktozy. W takiej sytuacji, oczywiście po konsultacji z lekarzem, ze swojego jadłospisu należy również wyeliminować produkty zbożowe i pszenne, albo produkty mleczne, które można zastąpić ich roślinnymi odpowiednikami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rabat 10% na zamówienie na kod MASTER10

Catering dietetyczny. Co to takiego?

Catering dietetyczny jest twoim codziennym wyżywieniem.

Zawiera: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolację.

Wybierz jedynie rodzaj diety oraz kaloryczność.

Po zamówieniu każdego poranka otrzymasz zestaw pięciu posiłków na cały dzień.

Codziennie otrzymasz inny zestaw, menu możesz sprawdzić na naszej stronie www.

Jeśli masz pytania, nie wahaj się - skontaktuj się z nami mailowo na adres kontakt@masterdieta.pl

lub telefonicznie pod numer +48 790 342 343