Dieta z wyborem menu dostępna! Zamów i wybieraj do woli!

Ektomorfik, mezomorfik, endomorfik – typy budowy ciała

Każdy z nas jest inny. Różnimy się między sobą nie tylko kolorem włosów czy wzrostem, ale także mamy różną budowę ciała. Określenie własnej budowy ciała ma ogromne znaczenie przy redukcji tkanki tłuszczowej czy też budowaniu masy mięśniowej. Pozwoli Ci na dopasowanie odpowiedniej diety oraz właściwego treningu. Poznaj cechy charakterystyczne dla danej sylwetki i dowiedz się, jaki jest Twój somatyp.

typy budowy ciala

Rodzaje budowy ciała

Somatotyp to encyklopedyczna nazwa określająca typ budowy ciała człowieka. Wyróżnia się trzy podstawowe typy somatotypów:

  • endomorfik,
  • ektomorfik,
  • mezomorfik.

Przy określaniu typu sylwetki pod uwagę bierze się wzrost, kształt twarzy, rozstaw ramion oraz bioder, a także długość rąk i nóg. Oprócz różnic w budowie ciała somatotypy wyróżniają się zarówno tendencją do przybierania wagi, jak i predyspozycjami do budowania mięśni, co oznacza, że każdy typ budowy będzie też wymagał innego rodzaju treningu. Nie mamy żadnego wpływu na to, z jakim typem sylwetki się urodzimy, najczęściej przekazywany jest on w genach.

Ektomorfik – kto to

budowa ciala

Ektomorfik to szczęściarz, który charakteryzuje się szczupłą sylwetką, a także wysokim wzrostem, wystającymi obojczykami, długą szyją i wydłużoną twarzą. Tego typu sylwetka jest drobna i wyróżniają ją zarówno wąskie ramiona, jak i biodra. Ektomorficy w większości przypadków charakteryzują się niskim poziomem tkanki tłuszczowej oraz tkanki mięśniowej. W stosunku do pozostałych typów budowy wyróżnia ich przyspieszony metabolizm, co często jest przeszkodą przy budowaniu masy mięśniowej. Ektomorficy z całą pewnością nie narzekają na nadmiar kilogramów, ponieważ bardzo często mają problem z niedowagą. Ektomorfik to typowy przykład osoby, która „może jeść wszystko i nadal jest szczupła”. Należy jednak pamiętać, że długotrwałe nieprawidłowe odżywianie w końcu może doprowadzić do zgromadzenia się tłuszczu, który w tym przypadku odkłada się zwłaszcza w okolicy brzucha. Ten typ budowy ciała sprawia, że panie bardzo często narzekają na niewielki biust, a panowie na słabo rozwinięte mięśnie klatki piersiowej. Ektomorficy predysponowani się do sportów wytrzymałościowych.

Ektomorfik – cechy charakterystyczne:

  • niski poziom tkanki tłuszczowej,
  • małe mięśnie,
  • wąskie i szczupłe ramiona,
  • płaska klatka piersiowa,
  • bardzo szybki metabolizm,
  • utrudnione nabieranie masy mięśniowej.

Dieta ektomorfika

Aby w przypadku tego typu sylwetki budowanie masy mięśniowej było skuteczne, należy zadbać o zdrową dietę i zwiększoną kaloryczność posiłków (w stosunku do tej, która wymagana jest do utrzymania prawidłowej masy ciała). Posiłki powinny być regularne oraz zawierać duże ilości węglowodanów, tłuszczów i białka. Nie należy zapominać o codziennej aktywności fizycznej skupiającej się na określonych partiach ciała. Jednak aby budowa masy mięśniowej przebiegała sprawniej i można było szybciej osiągnąć upragnione efekty, zaleca się ograniczyć trening siłowy. Wskazana jest także dodatkowa suplementacja w formie odżywek na masę mięśniową. Dodatkowo zaleca się wysypiać oraz unikać stresu.

Endomorfik – kto to

rozne budowy ciala

Najprościej mówiąc endomorfik to przeciwieństwo ektomorfika. Endomorfik bardzo często określany jest jako osoba o grubych kościach i posiada muskularny typ budowy ciała. Spowolnione tempo przemiany materii z jednej strony ułatwia budowę mięśni, jednak z drugiej strony sprawia, że redukcja tkanki tłuszczowej jest bardzo utrudniona. To sprawia, że endomorficy, pod wpływem niezdrowej diety, mają tendencję do szybszego przybierania na wadze, co często prowadzi do nadwagi. Aby więc utrzymać zadowalającą sylwetkę, endomorfik musi stale stosować odpowiednią dietę i pamiętać o odpowiedniej podaży kalorycznej . W przypadku endomorfika wystarczy naprawdę niewiele, aby zbudować tkankę mięśniową. Jednak aby spalić tkankę tłuszczową, musi on znacznie ograniczyć kaloryczność posiłków i wprowadzić trening siłowy. Nadmierna tkanka tłuszczowa odkłada się we wszystkich partiach chciała, jednak najbardziej problematyczną częścią jest brzuch. Endomorficy bardzo często narażeni są na cukrzycę i otyłość. Predysponowani do uprawiania sportów siłowych.

Endomorfik – cechy

  • „grube kości”
  • wysoki poziom tłuszczu,
  • łatwe przybieranie masy mięśniowej oraz masy tłuszczowej,
  • utrudnione spalanie tkanki tłuszczowej
  • spowolniony metabolizm,
  • tłuszcz zbiera się na wszystkich partiach ciała,

Dieta endomorfika

Dieta endomorfika powinna składać się z 4-5 posiłków dziennie, przy czym ostatni powinien być zjedzony najpóźniej około 18.00/19.00. Dania powinny być niskokaloryczne, bogate w pełnowartościowe białko oraz węglowodany. Do minimum powinno ograniczyć się spożywanie cukrów prostych, w tym słodyczy oraz wysoko przetworzonych dań. Jak w każdej diecie zaleca się picie około 2 litrów wody dziennie. Plastyczne mięśnie endomorfików sprawiają, że za sprawą odpowiednio dobranej aktywności fizycznej można szybko idealnie je wyrzeźbić.

Mezomorfik – kto to

jaka budowa ciala

Mezomorfik ma to do siebie, że trzymanie przez niego odpowiedniej diety, wystarczy, aby jego sylwetka wyglądała bardzo dobrze. Nie raz zdarza się tak, że niećwiczący mezomorfik prezentuje się lepiej niż ektomorfik, który trenuje od kilku miesięcy. Mezomorfika wyróżniają szerokie ramiona i wąska talia. Panowie, którzy posiadają ten typ sylwetki, mają szeroką klatkę piersiową i szerokie barki oraz wąskie biodra, a z kolei panie mogą szczycić się pełnym biustem oraz krągłymi biodrami. Przy odpowiedniej kaloryczności posiłków zarówno budowanie mięśni, jak i spalanie tkanki tłuszczowej nie stwarza żadnych problemów.

Mezomorfik – cechy

  • niski poziom tkanki tłuszczowej,
  • szerokie barki i wąska talia,
  • sprawne nabieranie mięśni i spalanie tłuszczu,
  • budowa ciała mężczyzny przypomina literę V, a kobiety klepsydrę.

Dieta dla mezomorfika

Dieta mezomorfika powinna bazować na produktach wysokiej jakości bogatych w białko (zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego), które jest głównym budulcem mięśni. Oznacza to, że w diecie endomorfika powinny dominować: chude mięso, jaja, produkty pełnoziarniste i produkty sojowe, mleko i przetwory mleczne. Oprócz pamiętania o odpowiedniej diecie kluczem do sukcesu jest także trening mezomorfika.

Typ sylwetki a budowa ciała – podsumowanie

Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, ale typy sylwetek bardzo dużo mówią o człowieku. Zarówno o jego wyglądzie, jak i predyspozycjach. Pomimo ustalonego podziału, tak naprawdę niewiele jest książkowych przedstawicieli danego typu sylwetki. Zazwyczaj występują ich kombinacje.

Bez względu na to, jaką charakteryzujesz się budową ciała – ektomorfik, endomorfik, czy mezomorfik – przy zastosowaniu właściwej diety, suplementacji oraz regularnych treningach, możesz osiągnąć świetną formę i zadowalającą Cię sylwetkę. Określenie somatotypu ma wyłącznie na celu pomóc w dobraniu odpowiedniego planu odżywiania i odpowiednich ćwiczeń, które mogą przyczynić się do szybszego i skuteczniejszego osiągnięcia celu. Masz pytania dotyczące diety? Skontaktuj się z naszym dietetykiem, który pomoże dopasować dietę do Twoich potrzeb!

Ostatnia aktualizacja strony: