Dieta przy nadczynności tarczycy

Chęć zrzucenia zbędnych kilogramów nie zawsze jest jedyną przyczyną zastosowania diety. Czasami zdarza się, że do podjęcia konkretnego sposobu odżywiania zmuszają nas problemy ze zdrowiem. Wtedy w trosce o swoje zdrowie, musimy podjąć odpowiednią dietę i zacząć odżywiać się we właściwy sposób. Właśnie taka sytuacja dotyczy niedoczynności tarczycy, gdzie dieta powinna być czynnikiem wspomagającym proces leczenia. Nie wiesz co jeść, a czego lepiej unikać? Sprawdź, co najlepiej wprowadzić do swojej diety, żeby skutecznie walczyć z nadczynnością tarczycy.

Na czym polega nadczynność tarczycy?

Nadczynność tarczycy to zaburzenie, które polega na wzmożonym wydzielaniu hormonów:  trójjodotyroniny i tyroksyny przez gruczoł tarczycy. Najczęstszymi objawami tego schorzenia są szybka przemiana materii, która przekłada się na utratę wagi ciała, kołatanie serca, biegunki oraz nadmierne pobudzenie i nerwowość. Choroba ta najczęściej dotyka kobiet i zazwyczaj pojawia się w wieku 20-40 lat.

Zasady diety przy nadczynności tarczycy

Większa ilość dostarczanych kalorii

nadczynność tarczycy wiąże się z utratą wagi ciała, dlatego ważne jest, aby dostarczać swojemu organizmowi odpowiednią dawkę kalorii – dlatego w diecie zaleca się spożywanie około 6 niewielkich posiłków z dodatkiem produktów wysokoenergetycznych. Posiłki powinny być lekkostrawne, a ich kaloryczność powinna wynosić minimum 3500 kcal dziennie. Zaleca się, żeby białko stanowiło około 15% dostarczanej wartości energetycznej, tłuszcze 20-35%, a węglowodany 50-70%.  

Postaw na jod, selen, żelazo, cynk i witaminę D

Witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Przy nadczynności tarczycy w naszej diecie nie może zabraknąć jodu, który jest odpowiedzialny za prawidłową pracę tarczycy – znajdziemy go w rybach takich jak łosoś, sardynki czy tuńczyk oraz w owocach morza, a także w przetworach mlecznych, jajach i soli jodowanej. Następnym składnikiem, który obowiązkowo powinien zagościć w naszej diecie, jest selen. Znajdziemy go w orzechach, tuńczyku, pełnoziarnistym pieczywie, w mięsie, grzybach, a także w płatkach zbożowych, ryżu i jajkach. Oprócz tego dieta powinna być bogata w żelazo. Jego doskonałym źródłem jest: mięso drobiowe, wołowina, jagnięcina oraz ryby, jaja, orzechy, a także rośliny strączkowe. Należy również dopilnować, żeby w diecie nie zabrakło wapnia i witaminy D. Wapń wzmacnia nasze kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy. Doskonałym jego źródłem jest mleko oraz większość produktów mlecznych, a także łosoś, brokuły i jarmuż. Z kolei witamina D pozytywnie wpływa na naszą odporność. Podstawowym źródłem witaminy D jest słońce, jednak w okresie od września do kwietnia uzupełnienie zapotrzebowanie tej witaminy jest utrudnione. Wtedy najlepiej będzie, jeśli dostarczymy ją w postaci spożywanych produktów. Witaminę D znajdziemy ją w tłustych rybach, jajkach i nabiale, grzybach oraz w tranie. Istotny wpływ przy nadczynności tarczycy ma również cynk. W cynk bogate są: mięso, jaja oraz produkty mleczne. Przy nadczynności tarczycy nieoceniony będzie również magnez – wpływa on pozytywnie na układ nerwowy i łagodzi objawy takie jak nerwowość. W uzupełnieniu tego pierwiastka najlepiej sprawdzą się produkty pełnoziarniste, nasiona słonecznika oraz orzechy. 

Pożegnaj się z przetworzoną żywnością oraz kawą

Będąc na diecie przy nadczynności tarczycy, należy pożegnać się z fast-foodami oraz słodzonymi napojami. Dieta powinna być lekka, dlatego smażone i pieczone potrawy oraz tłuste mięsa również powinny zniknąć z naszego jadłospisu. Przy nadczynności tarczycy dobrym rozwiązaniem będzie ograniczenie picia kawy i herbaty – ze względu na pobudzające właściwości kofeiny. Zaleca się również wyeliminowanie glutenu, ponieważ ten sprzyja atakowaniu tkanek tarczycy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat diety bez glutenu, zobacz – dieta bez glutenu i laktozy.