Dieta przy nadczynności tarczycy

dieta przy nadczynnosci tarczycy

Chęć zrzucenia zbędnych kilogramów nie zawsze jest jedyną przyczyną zastosowania diety. Czasami zdarza się, że do podjęcia konkretnego sposobu odżywiania zmuszają nas problemy ze zdrowiem. Wtedy w trosce o swoje zdrowie, musimy podjąć odpowiednią dietę i zacząć odżywiać się we właściwy sposób. Właśnie taka sytuacja dotyczy niedoczynności tarczycy, gdzie dieta powinna być czynnikiem wspomagającym proces leczenia. Nie wiesz co jeść, a czego lepiej unikać? Sprawdź, co najlepiej wprowadzić do swojej diety, żeby skutecznie walczyć z nadczynnością tarczycy.

Na czym polega nadczynność tarczycy?

Nadczynność tarczycy to zaburzenie, które polega na wzmożonym wydzielaniu hormonów:  trójjodotyroniny i tyroksyny przez gruczoł tarczycy. Najczęstszymi objawami tego schorzenia są szybka przemiana materii, która przekłada się na utratę wagi ciała, kołatanie serca, biegunki oraz nadmierne pobudzenie i nerwowość. Choroba ta najczęściej dotyka kobiet i zazwyczaj pojawia się w wieku 20-40 lat.

Zasady diety przy nadczynności tarczycy

Większa ilość dostarczanych kalorii

nadczynność tarczycy wiąże się z utratą wagi ciała, dlatego ważne jest, aby dostarczać swojemu organizmowi odpowiednią dawkę kalorii – dlatego w diecie zaleca się spożywanie około 6 niewielkich posiłków z dodatkiem produktów wysokoenergetycznych. Posiłki powinny być lekkostrawne, a ich kaloryczność powinna wynosić minimum 3500 kcal dziennie. Zaleca się, żeby białko stanowiło około 15% dostarczanej wartości energetycznej, tłuszcze 20-35%, a węglowodany 50-70%.  

Postaw na jod, selen, żelazo, cynk i witaminę D

Witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Przy nadczynności tarczycy w naszej diecie nie może zabraknąć jodu, który jest odpowiedzialny za prawidłową pracę tarczycy – znajdziemy go w rybach takich jak łosoś, sardynki czy tuńczyk oraz w owocach morza, a także w przetworach mlecznych, jajach i soli jodowanej. Następnym składnikiem, który obowiązkowo powinien zagościć w naszej diecie, jest selen. Znajdziemy go w orzechach, tuńczyku, pełnoziarnistym pieczywie, w mięsie, grzybach, a także w płatkach zbożowych, ryżu i jajkach. Oprócz tego dieta powinna być bogata w żelazo. Jego doskonałym źródłem jest: mięso drobiowe, wołowina, jagnięcina oraz ryby, jaja, orzechy, a także rośliny strączkowe. Należy również dopilnować, żeby w diecie nie zabrakło wapnia i witaminy D. Wapń wzmacnia nasze kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy. Doskonałym jego źródłem jest mleko oraz większość produktów mlecznych, a także łosoś, brokuły i jarmuż. Z kolei witamina D pozytywnie wpływa na naszą odporność. Podstawowym źródłem witaminy D jest słońce, jednak w okresie od września do kwietnia uzupełnienie zapotrzebowanie tej witaminy jest utrudnione. Wtedy najlepiej będzie, jeśli dostarczymy ją w postaci spożywanych produktów. Witaminę D znajdziemy ją w tłustych rybach, jajkach i nabiale, grzybach oraz w tranie. Istotny wpływ przy nadczynności tarczycy ma również cynk. W cynk bogate są: mięso, jaja oraz produkty mleczne. Przy nadczynności tarczycy nieoceniony będzie również magnez – wpływa on pozytywnie na układ nerwowy i łagodzi objawy takie jak nerwowość. W uzupełnieniu tego pierwiastka najlepiej sprawdzą się produkty pełnoziarniste, nasiona słonecznika oraz orzechy. 

Pożegnaj się z przetworzoną żywnością oraz kawą

Będąc na diecie przy nadczynności tarczycy, należy pożegnać się z fast-foodami oraz słodzonymi napojami. Dieta powinna być lekka, dlatego smażone i pieczone potrawy oraz tłuste mięsa również powinny zniknąć z naszego jadłospisu. Przy nadczynności tarczycy dobrym rozwiązaniem będzie ograniczenie picia kawy i herbaty – ze względu na pobudzające właściwości kofeiny. Zaleca się również wyeliminowanie glutenu, ponieważ ten sprzyja atakowaniu tkanek tarczycy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat diety bez glutenu, zobacz – dieta bez glutenu i laktozy.