Dieta dash

dieta dash

DIETA DASH W TEORII I ZASTOSOWANIU

Dieta idealna dla osób, które kochają jeść nie ist… Właśnie, że istnieje, i co więcej, dieta ta jest idealna pod wieloma względami. Dlaczego jest taka doskonała, dla osób lubiących jedzenie? Dlatego, że na codzienny jadłospis składają się trzy posiłki główne i aż cztery przekąski. Zaskoczony? Dieta dash, bo to o niej mowa, powstała, żeby walczyć z nadciśnieniem tętniczym, i nie bez powodu więc od wielu lat wiedzie prym jako najzdrowsza dieta. Jej nazwa wzięła się od  angielskiego skrótu „dietary approaches to stop hypertension”, co oznacza „plan żywieniowy chroniący przed nadciśnieniem”. Dieta dash nie jest dietą krótkotrwałą, dzięki której w trzy tygodnie schudniemy piętnaście kilogramów, dieta dash to sposób odżywiania, który najlepiej wprowadzić w swoje życie i stosować jak najdłużej. Badania wykazały, że już pod dwóch tygodniach stosowania diety dash, u osób, które zostały poddane badaniu, ciśnienie skurczowe krwi obniżyło się o 11.4 mmHg, a ciśnienie rozkurczowe o ponad 5.5 mmHg. Dieta ta jest bowiem szeroko rekomendowana przez stowarzyszenia takie jak: Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego, Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne czy Polskie i Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne i wiele innych. 

Jednak to nie wszystko. Oprócz pozytywnego wpływu na nasze zdrowie dieta ta ma zbawienny wpływ na naszą sylwetkę i pozwala zrzucić zbędne kilogramy. Nie wierzysz, że jesz 7 posiłków dziennie i chudniesz? Z dietą dash to możliwe! Dieta ta jest bardzo zdrowa i smaczna, a co najciekawsze, nie zmusza nas do rezygnowania z potraw, które lubimy, wystarczy je tylko trochę zmodyfikować. Jest to dieta, która pozwala na przygotowanie wartościowych posiłków bez większych restrykcji. Sekret tkwi w ograniczeniu podaży sodu i tłuszczów. 

ZBAWIENNY WPŁYW DIETY DASH NA NADCIŚNIENIE 

Dane statystyczne dotyczące nadciśnienia tętniczego już od wielu lat są zatrważające. Jest to najczęściej występujące schorzenie układu krążenia wśród ludzi, z którym boryka się ponad 30% społeczeństwa. Jest również najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce, a to dlatego, że przyczynia się do udarów i zawałów. Co gorsza, szacuje się, że około 50% osób nawet nie jest świadomych tego, że ich ciśnienie jest zbyt wysokie. 

Jednym z podstawowych przyczyn nadciśnienia tętniczego jest zły sposób odżywiania się. Jemy tłusto, spożywamy dużo fast-foodów czy słonych przekąsek, a wszystko to odbija się na naszym zdrowiu. Dlaczego dieta dash ma tak zbawienny wpływ dla osób z nadciśnieniem? Ponieważ polega ona na ograniczeniu spożycia sodu, bowiem to właśnie sód najbardziej odpowiada za wzrost ciśnienia w naszym organizmie. Oprócz sodu dieta ogranicza również spożycie cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych. 

ZASADY DIETY DASH

Zgodnie z zasadami diety dash, przede wszystkim powinniśmy ograniczyć podaż sodu do 1500g dziennie, oprócz tego każdego dnia powinniśmy spożywać od 4 do 5 porcji warzyw i owoców, około 7 porcji zbóż, do 3 porcji niskotłuszczowych produktów mlecznych, maksymalnie 4 porcje chudego mięsa ryb lub jaj oraz 4 porcje orzechów, nasion i roślin strączkowych na cały tydzień i nie więcej niż 5 porcji cukru w ciągu tygodnia. Oprócz stosowania się do powyższych zasad powinno się unikać żywności wysoko przetworzonej oraz zrezygnować z alkoholu i palenia papierosów. 

Dieta dash nie ma określonego czasu trwania, a kaloryczność zależy od celu, jaki nam przyświeca. Jeśli zależy nam wyłącznie na obniżeniu ciśnienia, wtedy spożywamy 2000 kcal dziennie, jeśli dodatkowo zależy nam na schudnięciu – 1500 kcal. Jednak nie zapominajmy o tym, że przed każdym rozpoczęciem diety powinniśmy skonsultować to z lekarzem, który sprawdzi stan naszego zdrowia i precyzyjnie określi kaloryczność, która jest niezbędna dla naszego organizmu.

CO MOŻNA JEŚĆ NA DIECIE DASH, A CZEGO NIE

Tak naprawdę dieta dash bazuje na składnikach, które są bogate w potas, wapń, białko i błonnik – ponieważ mają one największe znaczenie w walce z wysokim ciśnieniem. Przykładowe produkty, które można jeść na diecie dash to: 

-warzywa i owoce,
-produkty zbożowe: makaron pełnoziarnisty, kasza jęczmienna, gryczana, jaglana, pieczywo pełnoziarniste, ryż brązowy, płatki owsiane, komosa ryżowa itp.,
-niskotłuszczowe produkty mleczne: mleko, jogurt, kefir, biały ser, maślanka,
-chude mięso i ryby: kurczak, indyk, łosoś, pstrąg, dorsz, makrela,
-rośliny strączkowe: groch, fasola, soja, ciecierzyca itp.,
-orzechy, nasiona i pestki: orzechy laskowe i włoskie, orzeszki ziemne, migdały, pestki dyni, pestki słonecznika, sezam, siemię lniane,
-dobrej jakości tłuszcze roślinne: oliwa z oliwek, olej rzepakowy,
-przyprawy.

Stosując dietę dash, należy zrezygnować z produktów wysoko przetworzonych, słonych przekąsek oraz produktów, które zawierają wysoką zawartość sodu i tłuszczu, czyli fast-foody, czerwone mięso, wędliny, wędzone produkty, białe pieczywo, tłuste mięsa, słodycze, itp. 

Jeśli nie chcesz przejmować się zakupami i za każdym razem zastanawiać się, czy możesz użyć danego produktu do przygotowania danego dania czy nie, zamów nasz catering dietetyczny, cała ta odpowiedzialność spadnie na naszych kucharzy. Myślisz, że taki catering jest drogi? Nic bardziej mylnego. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie są  ceny za dietę pudełkową i jakie daje ona korzyści, zajrzyj do naszego artykułu pod tytułem “Ile kosztuje catering dietetyczny

DLA KOGO JEST DIETA DASH

Oprócz zbawiennego wpływu na osoby borykające się z wysokim ciśnienie, dieta ta jest również doskonałym rozwiązaniem dla osób, które mają podwyższony cholesterol, dla osób z chorobą sercowo-naczyniową, z cukrzycą typu 2 czy ogólnie dla osób, które są zagrożone rozwojem chorób serca i układu krążenia.