Jak przytyć zdrowo?

Wszyscy poszukują diety cud na pozbycie się zbędnych kilogramów, a Ty masz problem z tym, żeby przybrać na wadze? Dowiedz się, jak zdrowo przytyć i jakie produkty wpływają na zwiększenie masy ciała!

Jak przytyć zdrowo?

Przybranie na wadze wcale nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Wiedzą o tym szczególnie te osoby, które chcą przytyć, a nie mogą. Nie chodzi tylko o jedzenie większej ilości posiłków. Musisz wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak metabolizm, genetyka, płeć, wiek i skład ciała. Poznaj nasze domowe sposoby na to, jak przytyć zdrowo i szybko!

jak przytyć tkanki tłuszczowej mogę przytyć
  1. Podstawą każdej zbilansowanej diety, nawet tej, która ma pomóc nam przybrać na wadze, jest regularność i częstotliwość spożywania posiłków. Aby dogonić szybką przemianę materii, spożywaj 5-6 posiłków dziennie i zachowaj między nimi 2-3 godziny odstępu. Staraj się również jeść o stałych porach.
  2. Aby przytyć, musisz doprowadzić do nadwyżki kalorycznej. Nadwyżka kaloryczna zachodzi wtedy, kiedy dostarczamy organizmowi więcej kalorii, niż potrzebuje, czyli więcej niż wynosi Twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Prościej mówiąc – spożywaj więcej kalorii, niż spalasz. W tym celu oblicz całkowitą przemianę materii (możesz skorzystać z naszego kalkulatora kalorii), a następnie po prostu stopniowo zwiększaj kaloryczność o kilkaset kalorii (np. na początku zwiększ o 300 kcal, a następnie po tygodniu do 500 kcal), aby uzyskać odpowiednią wartość kaloryczną diety, która pozwoli Ci przytyć.
  3. Chcąc szybko i zdrowo przytyć, musisz zadbać o odpowiednią kaloryczność danego posiłku. Większa kaloryczność diety wcale nie oznacza, że od teraz musisz zacząć jeść ogromne porcje. Wystarczy, że zadbasz o to, aby w Twojej diecie nie zabrakło produktów zawierających duże ilości kalorii. Staraj się jak najwięcej sięgać po produkty gęste odżywczo, czyli takie, które w małej ilości produktu dostarczają sporą ilość kalorii w postaci białka, tłuszczu czy węglowodanów. Poniżej przeczytasz, o jakich produktach mowa!
  4. Zadbaj o to, aby w Twojej codzienności znalazło się miejsce na umiarkowaną aktywność fizyczną. Mimo że zwiększy ona wydatki energetyczne, to nie doprowadzi do nadmiernego spalania kalorii, jak np. w przypadku ćwiczeń cardio. Co zrobić, żeby przytyć, ale nie doprowadzić do zbudowania nadmiaru tkanki tłuszczowej? W nabraniu masy najlepiej sprawdzi się trening siłowy. Regularna aktywność pobudza apetyt i wzmacnia mięśnie.
  5. Zadbaj o zwiększoną podaż pełnowartościowego białka. Duża ilość białka w diecie jest niezbędna do budowania masy mięśniowej, której bardzo brakuje osobom z niedowagą.
  6. Zadbaj również o odpowiednią ilość snu – zaleca się około 7-8 godzin dziennie. Zbyt krótki sen ma negatywny wpływ na gospodarkę hormonalną, a zbyt wysoki poziom hormonów tarczycy wpływa na przyśpieszenie przemiany materii, a tym samym powoduje szybsze spalanie kalorii. Tego chcemy uniknąć.

Co jeść, żeby przytyć

Dieta, dzięki której możesz szybko przybrać na wadze, powinna mieć odpowiedni rozkład makroskładników. Najwięcej w diecie powinno znaleźć się węglowodanów – około 45-50%, tłuszcze powinny stanowić 30-35%, a białko około 20-25%.

jak przytyć tłuszcze roślinne do zbudowania masy mięśniowej

Aby zwiększyć kaloryczność diety i przyspieszyć proces przybierania na wadze, Twoja dieta powinna być bogata w zdrowe produkty o wysokiej wartości kalorycznej:

  • orzechy i nasiona roślin strączkowych, np. migdały, masło orzechowe, ciecierzyca,
  • suszone owoce, np. morele, śliwki, daktyle, rodzynki,
  • oleje roślinne, np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej kokosowy,
  • białko pochodzenia zwierzęcego, np. chude mięso, jaja,
  • pełnotłusty nabiał, np. biały ser, jogurt naturalny,
  • tłuste ryby morskie, np. łosoś, tuńczyk, makrela, śledź,
  • świeże warzywa i owoce, np. awokado, banany, winogrona,
  • kakao.

Jak szybko przytyć – sposób na szybkie zwiększenie masy ciała

Zastanawiasz się, jak przytyć szybko 10 kg? Przede wszystkim musisz uzbroić się w cierpliwość. Jeśli chcesz zdrowo przybrać wagę, to musi to odbywać się stopniowo. Musisz pamiętać, że zbyt szybkie i gwałtowne przybieranie na wadze może doprowadzić do spowolnienia metabolizmu oraz dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, np. biegunki, nudności czy wymioty. Zbyt szybkie przybieranie na wadze sprawia, że na skórze pojawiają się nieestetyczne rozstępy oraz bardzo często prowadzi to też do nadwagi i otyłości.

Dla kogo jest dieta na przytycie

Skoro masz problem z przybraniem masy ciała, to prawdopodobnie jesteś ektomorfikiem, czyli masz typ sylwetki, który charakteryzuje się szczupłą budową, długimi rękami i nogami, szczupłymi i wąskimi ramionami (więcej o typach budowy ciała). Tego typu osoby zazwyczaj wyróżniają się szybką przemianą materii, przez co często ciężko jest im przytyć.

Osoby, które mają niedowagę, zazwyczaj borykają się ze słabą kondycją fizyczną oraz ciągłym uczuciem zimna. Dodatkowo szybko się męczą, dokucza im przewlekłe osłabienie, a także mają słabszą odporność, przez co są bardziej podatne na różnego rodzaju infekcje i stany zapalne. U osób z niedowagą bardzo często pojawia się anemia oraz zanik tkanki tłuszczowej i mięśniowej. Pojawiają się także problemy z prawidłowym funkcjonowaniem układu hormonalnego, co z kolei bardzo często prowadzi do zaburzeń miesiączkowania oraz problemów z płodnością. Dieta na przytycie pozwala unormować prawidłową pracę całego organizmu.

Dieta na przybranie wagi to również rozwiązanie zalecane osobom, które borykają się z różnego rodzaju zaburzeniami odżywiania. Należy pamiętać, że jeśli tylko istnieje podejrzenie, że problemy z przytyciem wynikają z jakichkolwiek chorób, zawsze w pierwszej kolejności należy skonsultować się z lekarzem.

Czego nie jeść, żeby przytyć

Jeśli myślisz, że aby przytyć wystarczy jeść wszystko, czego dusza zapragnie, to jesteś w błędzie. Choć zazwyczaj przybieranie na wadze kojarzy się z niezdrowym jedzeniem i słodyczami, to nierozsądne podejście do przybrania kilogramów może przysporzyć więcej szkody niż pożytku. W przypadku przybierania na wadze z diety należy wyeliminować:

  • fast foody,
  • słone przekąski,
  • słodycze,
  • słodzone napoje,
  • produkty typu light,
  • kawę,
  • papierosy.

Wykluczając powyższe produkty z diety, łatwiej przybierzesz na wadze i polepszysz swoje samopoczucie.

Jak przytyć bez liczenia kalorii?

Chcesz zwiększyć masę ciała, ale nie masz czasu na to, żeby codziennie liczyć, ile kalorii spożywasz? Przestrzeganie powyższych zasad wydaje Ci się czasochłonne? Jest na to sposób! Skonsultuj się z naszym dietetykiem, który pomoże Ci dobrać odpowiednią dietę na przytycie i zamów pyszny catering dietetyczny z dostawą pod same drzwi. Sprawdź nasze propozycje i zapomnij o liczeniu kalorii. Jedz, tak jak lubisz z Masterdietą.

Ostatnia aktualizacja strony: