Dieta przy refluksie żołądkowo-przełykowym, żółciowym | Masterdieta
jak ograniczyć słodycze
Jak ograniczyć słodycze
24 września, 2020
Dieta przy nadczynności tarczycy
24 września, 2020

Szacuje się, że refluks dotyczy nawet 40% populacji. Należysz do osób, które muszą mierzyć się z refluksem? Nie wiesz, co możesz jeść, a jakich produktów lepiej unikać? 

Nic nie szkodzi, wszystkiego dowiesz się z tego artykułu!  

Dieta przy refluksie

Dieta nie zawsze musi być odchudzająca, może być również lecznicza, jak w przypadku diety przy refluksie. Chociaż zalecane produkty podczas diety z refluksem doskonale sprawdzą się również przy odchudzaniu. Niemniej jednak podstawowym zadaniem tej diety jest złagodzenie uciążliwych dolegliwości, jakie niesie ze sobą choroba refluksowa, czyli między innymi: bólów brzucha, nawracającego uczucia zgagi, odbijania czy pieczenia w przełyku. 

Na czym polega refluks? Refluks żołądkowo-przełykowy to cofanie się treści żołądkowej do przełyku. Kiedy najczęściej mamy z tym do czynienia? Podczas zwiększonego poziomu pepsyny w naszym organizmie, przy diecie bogatej w tłuszcze, przy nadwadze, ale również po zwykłym przejedzeniu się.

Zanim podejmie się decyzję o farmakologicznym czy też operacyjnym leczeniu refluksu, zawsze w pierwszej kolejności stosuje się leczenie zachowawcze, które polega na zmianie trybu życia i sposobie odżywiania. Zazwyczaj to złe odżywianie i niewłaściwi styl życia prowadzi do problemów z żołądkiem, więc bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiedniej diety.

O czym należy pamiętać

Pierwszym i najważniejszym krokiem jest zmiana nawyków żywieniowych i rozpoczęcie zdrowego stylu życia. Rezygnacja z niektórych produktów może mieć zbawienny wpływ na nieprzyjemnie dolegliwości, które towarzyszą refluksowi. Czy to oznacza, że od dzisiaj Twoje posiłki będą mało sycące, monotonne i bez smaku? Nic bardziej mylnego! Będąc na diecie, również możesz jeść zdrowo, syto i przede wszystkim smacznie. 

Podstawową zasadą, o której trzeba pamiętać jest to, aby zjadane posiłki były lekkostrawne, dzięki temu nie będą zbyt długo zalegać nam w żołądku. W tym celu doskonale sprawdzi się dieta , która bazuje na delikatnych i lekkich daniach, czyli dieta sirt. Najlepszym rozwiązaniem będą potrawy gotowane oraz dania przyrządzane na parze lub smażone w specjalnych foliach czy rękawach, które nie wymagają dodawania tłuszczu. Dopilnuj również tego, żeby jadać regularnie i stosunkowo często, ponieważ Twoja dieta powinna składać się z 5-6 niewielkich posiłków w równych odstępach czasowych, a ostatni posiłek powinien być spożyty około 3 godziny przed snem. Wielkość porcji ma tutaj duże znaczenie, ponieważ zbyt obfite porcje mogą dodatkowo nasilić już i tak nieprzyjemne dolegliwości. Ważne jest też, żeby posiłki były spożywane spokojnie i bez pośpiechu. Pamiętaj również o tym, żeby 2 godziny po posiłku nie kłaść się ani nie wykonywać żadnych ćwiczeń fizycznych, ponieważ to prowadzi do zaburzenia i spowolnienia procesu trawienia.

Co możesz jeść przy refluksie?

  • produkty zbożowe:

jasne, lekkostrawne pieczywo, pieczywo razowe, kasze: manna i pęczak, ryż biały i makarony

  • produkty pochodzenia mlecznego (wyłącznie z obniżoną  zawartością tłuszczu) :

mleka (do 2%), śmietany (do 18%), zsiadłe mleko, twarogi (z wyjątkiem tłustych), różnego rodzaju jogurty, kefiry

  • jajka
  • produkty mięsne (wyłącznie chude):

wołowina, cielęcina, chudy drób i chude wędliny, np. szynki drobiowe czy polędwica

  • ryby (pieczone w specjalnej folii albo gotowane na parze):

dorsz, sola, morszczuk czy sandacz

  • warzywa i owoce:

przede wszystkim sałaty, kapusta, szpinak, ziemniaki, buraki, świeże ogórki, marchew oraz winogrona, gruszki, brzoskwinie i mango

  • słabo stężone buliony 
  • tłuszcze pochodzenia roślinnego
  • przyprawy i zioła:

oregano, bazylia, rozmaryn, koper włoski, słodka papryka, ziele angielskie, liść laurowy

  • słodycze:

ciasto biszkoptowe, ciasto drożdżowe, sorbety, galaretki, miód

  • napoje:

woda mineralna niegazowana, ziołowe i owocowe herbaty (oprócz mięty pieprzowej), słabe kawa i herbata

Czego unikać przy refluksie?

Najważniejsze to  unikać potraw, które wpływają na zwiększenie wydzielania soku żołądkowego.

  • produkty zbożowe:

pieczywo razowe i żytnie, ryż brązowy, kasza gryczana

  • produkty mleczne:

tłuste mleko, żółty ser, tłusty twaróg, serki topione i pleśniowe

  • tłuste produkty mięsne:

wieprzowina, wołowina, gęsina, kaczka i dziczyzna, salami

  • smażone i grillowane potrawy
  • tłuste ryby:

łosoś, halibut

  • warzywa i owoce:

pomidory, cebula, warzywa strączkowe, czosnek, fasola, rzodkiewka ziemniaki smażone, warzywa kiszone, papryka, jabłka, banany, owoce cytrusowe, owoce kandyzowane, orzechy, 

  • mocne rosoły i buliony
  • potrawy smażone i pieczone
  • potrawy słone i ostre
  • ostre przyprawy i zioła:

pieprz, chilli, pieprz cayenne, papryka ostra, curry, kurkuma, kminek, mięta

  • fast-foody
  • produkty marynowane, wędzone i z dodatkiem octu 
  • napoje:

woda gazowana, mocna kawa i herbata, kwaśne i słodzone napoje, alkohol, soki cytrusowe oraz pomidorowe

  • słodycze:

czekolada w każdej postaci, marcepan, bita śmietana, pączki, faworki, produkty na bazie ciasta francuskiego, chałwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Rabat 10% na zamówienie na kod MASTER10

Catering dietetyczny. Co to takiego?

Catering dietetyczny jest twoim codziennym wyżywieniem.

Zawiera: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolację.

Wybierz jedynie rodzaj diety oraz kaloryczność.

Po zamówieniu każdego poranka otrzymasz zestaw pięciu posiłków na cały dzień.

Codziennie otrzymasz inny zestaw, menu możesz sprawdzić na naszej stronie www.

Jeśli masz pytania, nie wahaj się - skontaktuj się z nami mailowo na adres kontakt@masterdieta.pl

lub telefonicznie pod numer +48 790 342 343