Dieta lekkostrawna

Odżywianie stanowi podstawową potrzebę każdego człowieka. Aby funkcjonować, musimy jeść i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Niestety bardzo często zdarza się tak, że po zjedzeniu obfitego posiłku czujemy się ociężale i mamy uczucie jakbyśmy nagle w magiczny sposób przybrali kilka kilogramów. Dzieje się tak dlatego, że obciążony niezdrowymi i ciężkostrawnymi produktami żołądek nie funkcjonuje tak, jak powinien. To z kolei przyczynia się do powstawania tkanki tłuszczowej oraz złego samopoczucia. W takiej sytuacji doskonałym rozwiązaniem jest dieta lekkostrawna, która jest lekko zmodyfikowaną dietą tradycyjną, przez co pomaga przywrócić harmonię naszemu układowi pokarmowemu. Dieta lekkostrawna polega na dostarczeniu organizmowi niezbędnych składników pokarmowych, które stanowią podstawę prawidłowego żywienia.

Jakie produkty są łatwostrawne dla naszego układu pokarmowego, a których lepiej unikać? W jaki sposób zaleca się przygotowywać posiłki? Kto powinien stosować dietę lekkostrawną? Jak w prosty sposób skomponować łatwostrawną dietę na cały dzień? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu!

Dieta lekkostrawna – co jeść

Jakie produkty lekkostrawne zaleca się jeść? Odżywianie stanowi podstawową potrzebę każdego człowieka. Aby funkcjonować, musimy jeść i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Produkty lekkostrawne to podstawa w lekkiej i zdrowej diecie. Służą one poprawie naszego stanu zdrowia. Chcesz czuć się lekko po posiłkach? A może lekarz dla Twojego zdrowia zalecił Ci dietę lekkostrawną? Sprawdź, które produkty są łatwostrawne dla Twojego przewodu pokarmowego. Lista produktów lekkostrawnych wydaje się nie mieć końca, jednak do najważniejszych z nich należą:

  • produkty zbożowe: jasne pieczywo pszenne, drobne kasze (jęczmienna, jaglana, kuskus, manna), biały ryż, drobne makarony, płatki owsiane;
  • mleko i produkty mleczne: mleko słodkie, jogurt naturalny, kefir, zsiadłe mleko, biały ser, chudy twaróg, maślanka;
  • jajka: na miękko, ścięte na parze, sadzone, jajecznica, omlet;
  • chude mięso, wędliny, ryby – wołowina, cielęcina, kurczak, indyk, królik, pstrąg, dorsz, sandacz
  • tłuszcze – masło, słodka śmietanka, oleje roślinne podawane na zimno (rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek);
  • warzywa – gotowane, na parze, rozdrobnione: ziemniaki, marchew, buraki, szpinak, dynia, młoda fasolka szparagowa; na surowo: zielona sałata, cykoria, pomidor bez skórki;
  • owoce: jabłka, morele, brzoskwinie, pomarańcze (najlepiej bez skórki);
  • cukier i słodycze: cukier, miód, dżemy z warzyw i owoców (bez pestek);
  • przyprawy: wanilia, cynamon, imbir, bazylia, rozmaryn, lubczyk;
  • napoje: woda niegazowana, kompoty, soki naturalne, herbata i kawa zbożowa.
dieta lekkostrawna dieta dieta menu wskazania zalecane leczenia leczenia chorobach

Dieta lekkostrawna – zalecane i niewskazane metody przygotowywania potraw

W diecie lekkostrawnej niewskazane są potrawy wędzone, smażone, pieczone czy grillowane bądź zapiekane. Z kolei zalecane są metody poprawiające strawność posiłków. Najlepszymi rozwiązaniami jest:

  • gotowanie w wodzie
  • pieczenie w folii
  • gotowanie na parze
  • duszenie

Czego należy unikać podczas diety lekkostrawnej?

Dieta lekkostrawna wymaga ograniczenia produktów, które nasz organizm ciężko ma przetrawić. W związku z tym na diecie lekkostrawnej ograniczone powinny być następujące produkty:

  • produkty zbożowe: pełnoziarniste, żytnie i razowe pieczywo, pieczywa na zakwasie, grube kasze, makarony i płatki zbożowe;
  • jaja: smażone, gotowane na twardo;
  • nabiał: sery żółte, sery pleśniowe, tłuste śmietany;
  • mięso i ryby: tłusta wieprzowina i dziczyzna, łosoś, halibut, tłuste wędliny i kiełbasy;
  • nasiona roślin strączkowych: fasola, groch, soczewica;
  • warzywa: ogórek, cebula, czosnek, kapusta;
  • owoce: śliwki, gruszki;
  • ostre przyprawy: pieprz, papryka chilli;
  • napoje: napoje gazowane, alkohol, słodzone napoje, mocna kawa i herbata.
dieta dieta diety diety diecie jadłospis jadłospis jadłospis jadłospis chorobach choroby

Dieta lekkostrawna – czas trawienia produktów

Czas, jaki potrzebuje nasz przewód pokarmowy na strawienie poszczególnych produktów jest bardzo różny. Jedne posiłki trawimy szybciej, inne wolniej – wszystko zależy od ich rodzaju i sposobu przygotowania. Najszybciej, bo w 15-20 minut trawione są soki owocowe i warzywne. Nieco dłużej, bo do 40 minut trawione są surowe i pieczone warzywa, jednak nie wszystkie, ponieważ warzywa skrobiowe trawione są już od 1.5 do 2 godzin. Tak samo dwie godziny na strawienie potrzebują kurczak, nabiał czy ziarna. Okoły trzech godzin trawienia potrzebują wołowina, wieprzowina i orzechy. Najwięcej, bo aż powyżej sześciu godzin na strawienie potrzebują warzywa strączkowe, smażone potrawy, podroby, wędzonki, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, przetwory rybne, grzyby i wyroby cukiernicze.

Zasady obowiązujące na diecie lekkostrawnej

Zasady stosowania diety lekkostrawnej są bardzo proste i nie wymagają od nas zbyt dużego wysiłku. Do jej głównych zadań należy dostarczanie produktów o małej objętości, które nie będą niepotrzebnie obciążać przewodu pokarmowego, łagodzenie dolegliwości układu pokarmowego oraz ogólna poprawa sylwetki i samopoczucia. W związku z tym podstawową zasadą diety lekkostrawnej jest wyeliminowanie z jadłospisu produktów oraz potraw, które są ciężkostrawne dla naszego organizmu i tym samym powodują złe samopoczucie, uczucie ciężkości oraz wywołują wzdęcia. Oznacza to, że jak najmniej powinniśmy spożywać tłustego mięsa, błonnika pokarmowego (w postaci surowych warzyw czy produktów zbożowych z pełnego ziarna), ostrych i marynowanych potraw oraz produktów w zalewie octowej. Podczas diety lekkostrawnej zaleca się spożywanie większej ilości posiłków (4-5), ale w mniejszych porcjach, a posiłki te nie powinny być zbyt ciepłe i powinno unikać się ich ponownego odgrzewania. Ważne jest również, aby spożywać je powoli i bez pośpiechu. Przyrządzane dania powinny być gotowane, duszone lub pieczone bez dodatku tłuszczu, co oznacza, że powinniśmy zapomnieć o smażonych czy grillowanych potrawach. Zarówno podczas diety lekkostrawnej, jak i każdej innej szczególnie ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. W związku z tym powinniśmy wypijać duże ilości wody – minimum 1,5 litra wody ciągu dnia.

Dla kogo jest dieta lekkostrawna

Wskazania do stosowania diety są bardzo różnorodne. Dieta lekkostrawna jest dietą leczniczą i jest na tyle bezpieczna i uniwersalna, że może być stosowana przez każdego. Dieta lekkostrawna z ograniczoną ilością produktów nasilających wydzielanie soku żołądkowego szczególnie zalecana jest osobom, które szukają zdrowych i skutecznych sposobów na odchudzanie oraz osobom po operacjach przewodu pokarmowego. Dieta lekkostrawna idealna jest dla osób starszych, w podeszłym wieku oraz tych, które zmagają się z problemami trawiennymi, zatruciami pokarmowymi czy chorobami zapalnymi błony śluzowej żołądka. Na diecie lekkostrawnej powinny być także osoby, które cierpią na dolegliwości ze strony jelita grubego, np. zespół jelita drażliwego, refluks, różnego rodzaju dolegliwości ze strony żołądka i jelit oraz osoby chorujące na nowotwory układu pokarmowego. Dieta lekkostrawna zalecana jest także osobom w czasie rekonwalescencji po zabiegach. Bycie na diecie lekkostrawnej łagodzi również różnego rodzaju stany zapalne.

diecie dietę diety dania składniki składniki posiłków żywności choroby choroby choroby

Dieta łatwostrawna a błonnik pokarmowy

Dieta łatwostrawna charakteryzuje się obniżoną podażą błonnika pokarmowego. Zalecane jest, aby spożywanie błonnika na dobę w diecie lekkostrawnej nie przekroczyło 25 g. Najlepiej jeśli spożywany będzie on w postaci warzyw i owoców.

Dieta lekkostrawna – przykładowy jadłospis

Lekkostrawne śniadanie

Pyszną propozycją na lekkostrawne śniadanie może być jajecznica ze szpinakiem. Najpierw na maśle delikatnie podsmażamy szpinak, a następnie dodajemy jajka i zajadamy ze świeżą pszenną bułką. Jeśli nie przepadasz za szpinakiem, na śniadanie możesz zjeść również kanapkę z białego pieczywa z cienką warstwą masła, chudą szynką, np. drobiową i pomidorem bez skórki lub z pastą z chudego twarogu i rzodkiewki. Dla miłośników królewskich śniadań polecamy owsiankę z owocami, np. jagodami, malinami i truskawkami. Ciekawą propozycją na śniadanie będzie również jajko na miękko oraz bułka lub inne pieczywo pszenne z masłem.

Jako drugie śniadanie świetnie sprawdzi się jogurt naturalny z gruszką bez skórki lub gotowana na wodzie kasza manna z domowej roboty sokiem.

Lekkostrawny obiad

Idealnym pomysłem na lekkostrawny obiad będzie pieczona pierś z kurczaka z białym ryżem oraz sałatką z cukinii i oleju rzepakowego (dodanego na zimno) albo zupy kremy, np. zupa z pieczonych warzyw z pulpecikami z chudego mięsa. Jeśli masz ochotę na danie bez mięsa, możesz przygotować pstrąga na parze i ziemniaki z rozmarynem i masłem oraz lekką sałatkę bądź jakiekolwiek inne chude ryby czy mięso. Na obiad świetnie sprawdzą się także dania, które będą bogate w warzywa, np. wegetariańskie leczo. Pamiętaj tylko o unikaniu ostrych przypraw.

Kiedy po obiedzie będziesz mieć ochotę coś przekąsić, na podwieczorek możesz przygotować mini pancakes jogurtowe z owocami, wypić 1-2 szklanek maślanki, np. z bananem lub przyrządzić sok z ulubionych owoców i warzyw. Same owoce lub warzywa to również świetny sposób na lekkostrawną przekąskę w ciągu dnia. Jako podwieczorek doskonale sprawdzi się też sałatka, do której możesz wykorzystać sałatę, pomidorki koktajlowe, cebulę i odrobinę oleju.

Lekkostrawna kolacja

Na kolację możesz przygotować krem z dyni lub cukinii. Jeśli nie jesteś fanem płynnych kolacji, ciekawym rozwiązaniem będzie duszona pierś z kurczaka ze szpinakiem, kaszą jaglaną albo jajko gotowane na miękko, a do tego biała bułka z serkiem naturalnym, wysokiej jakości wędliną oraz pomidorem bez skórki. Kolacja to także idealna pora na sałatkę przygotowaną ze świeżych surowych warzyw.

Podczas stosowania każdej diety ważne jest spożywanie odpowiedniej ilości wody. Zalecane jest wypicie minimum 1,5 litra dziennie.

Na powyższych przykładach doskonale widać, że jadłospis na diecie lekkostrawnej wcale nie musi być nudny i monotonny. Możesz jeść lekko i smacznie i tym samym przestrzegać wszystkie zasady prawidłowego żywienia. Spożywanie dań z niską zawartością tłuszczu wspomaga odchudzanie i ma pozytywne znaczenie dla naszego zdrowia i ma zbawienne znaczenie w przypadku wielu chorób. To właśnie dlatego w menu zalecane jest ograniczenie niektórych produktów. Przejdź na dietę łatwostrawną i zacznij zdrowe żywienie już dziś!

Ostatnia aktualizacja