Dieta lekkostrawna

Odżywianie stanowi podstawową potrzebę każdego człowieka. Aby funkcjonować, musimy jeść i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Niestety bardzo często zdarza się tak, że po zjedzeniu obfitego posiłku czujemy się ociężale i mamy uczucie jakbyśmy nagle w magiczny sposób przybrali kilka kilogramów. Dzieje się tak dlatego, że obciążony niezdrowymi i ciężkostrawnymi produktami żołądek nie funkcjonuje tak, jak powinien. To z kolei przyczynia się do powstawania tkanki tłuszczowej oraz złego samopoczucia. W takiej sytuacji doskonałym rozwiązaniem jest dieta lekkostrawna, która jest lekko zmodyfikowaną dietą tradycyjną, przez co pomaga przywrócić harmonię naszemu układowi pokarmowemu.

Jakie produkty są łatwostrawne dla naszego układu pokarmowego, a których lepiej unikać? W jaki sposób przygotowywać posiłki? Kto powinien być na diecie lekkostrawnej? Jak w prosty sposób skomponować menu na cały dzień? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu!

Produkty lekkostrawne

Chcesz czuć się lekko po posiłkach? A może lekarz zalecił Ci dietę lekkostrawną? Sprawdź, które produkty są łatwostrawne dla Twojego przewodu pokarmowego. Lista produktów lekkostrawnych wydaje się nie mieć końca, jednak do najważniejszych z nich należą:

  • produkty zbożowe: jasne pieczywo pszenne, drobne kasze (jęczmienna, jaglana, kuskus, manna), ryż, drobne makarony, płatki owsiane;
  • mleko i produkty mleczne: mleko słodkie, jogurty naturalne, kefir, zsiadłe mleko, biały ser, chudy twaróg, maślanka;
  • jajka: na miękko, ścięte na parze, sadzone, jajecznica, omlet;
  • chude mięso, wędliny, ryby – wołowina, cielęcina, kurczak, indyk, królik, pstrąg, dorsz, sandacz
  • tłuszcze – masło, słodka śmietanka, oleje roślinne podawane na zimno (rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek);
  • warzywa – gotowane, na parze, rozdrobnione: ziemniaki, marchew, buraki, szpinak, dynia, młoda fasolka szparagowa; na surowo: zielona sałata, cykoria, pomidor bez skórki;
  • owoce: jabłka, morele, brzoskwinie, pomarańcze (najlepiej bez skórki);
  • cukier i słodycze: cukier, miód, dżemy z warzyw i owoców (bez pestek);
  • przyprawy: wanilia, cynamon, imbir, bazylia, rozmaryn, lubczyk;
  • napoje: woda niegazowana, kompoty, soki naturalne, herbata i kawa zbożowa.
Odżywianie stanowi podstawową potrzebę każdego człowieka. Aby funkcjonować, musimy jeść i nie ma co do tego żadnych wątpliwości.

W jaki sposób przygotowywać posiłki?

Najlepszymi rozwiązaniami jest:

  • gotowanie w wodzie
  • pieczenie w folii
  • gotowanie na parze
  • duszenie

Czego unikać podczas diety lekkostrawnej?

  • produkty zbożowe: pełnoziarniste, żytnie i razowe pieczywo, pieczywa na zakwasie, grube kasze, makarony i płatki zbożowe;
  • jaja: smażone, gotowane na twardo;
  • nabiał: sery żółte, sery pleśniowe, tłuste śmietany;
  • mięso i ryby: tłusta wieprzowina i dziczyzna, łosoś, halibut, tłuste wędliny i kiełbasy;
  • nasiona roślin strączkowych: fasola, groch, soczewica;
  • warzywa: ogórek, cebula, czosnek, kapusta;
  • owoce: śliwki, gruszki;
  • ostre przyprawy: pieprz, papryka chilli;
  • napoje: napoje gazowane, alkohol, słodzone napoje, mocna kawa i herbata.
na diecie pełnej składników odżywczych 5 posiłków potraw

Czas trawienia poszczególnych produktów

Czas, jaki potrzebuje nasz przewód pokarmowy na strawienie poszczególnych produktów jest bardzo różny. Jedne posiłki trawimy szybciej, inne wolniej – wszystko zależy od ich rodzaju i sposobu przygotowania. Najszybciej, bo w 15-20 minut trawione są soki owocowe i warzywne. Nieco dłużej, bo do 40 minut trawione są surowe i pieczone warzywa, jednak nie wszystkie, ponieważ warzywa skrobiowe trawione są już od 1.5 do 2 godzin. Tak samo dwie godziny na strawienie potrzebują kurczak, nabiał czy ziarna. Okoły trzech godzin trawienia potrzebują wołowina, wieprzowina i orzechy. Najwięcej, bo aż powyżej sześciu godzin na strawienie potrzebują warzywa strączkowe, smażone potrawy, podroby, wędzonki, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, przetwory rybne, grzyby i wyroby cukiernicze.

Zasady diety lekkostrawnej

Zasady diety lekkostrawnej są bardzo proste i nie wymagają od nas zbyt dużego wysiłku. Do jej głównych zadań należy dostarczanie produktów o małej objętości, które nie będą niepotrzebnie obciążać przewodu pokarmowego, łagodzenie dolegliwości układu pokarmowego oraz ogólna poprawa sylwetki i samopoczucia. W związku z tym podstawową zasadą diety lekkostrawnej jest wyeliminowanie z jadłospisu produktów oraz potraw, które są ciężkostrawne dla naszego organizmu i tym samym powodują złe samopoczucie, uczucie ciężkości oraz wywołują wzdęcia. Oznacza to, że jak najmniej powinniśmy spożywać tłustego mięsa, błonnika pokarmowego (w postaci surowych warzyw czy produktów zbożowych z pełnego ziarna), ostrych i marynowanych potraw oraz produktów w zalewie octowej. Podczas diety lekkostrawnej zaleca się spożywanie większej ilości posiłków (4-5), ale w mniejszych porcjach, a posiłki te nie powinny być zbyt ciepłe i powinno unikać się ich ponownego odgrzewania. Ważne jest również, aby spożywać je powoli i bez pośpiechu. Przyrządzane dania powinny być gotowane, duszone lub pieczone bez dodatku tłuszczu, co oznacza, że powinniśmy zapomnieć o smażonych czy grillowanych potrawach. Zarówno podczas diety lekkostrawnej, jak i każdej innej szczególnie ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. W związku z tym powinniśmy wypijać minimum 1.5 litra wody każdego dnia.

Dla kogo jest dieta lekkostrawna

Dieta łatwostrawna jest dietą leczniczą i jest na tyle bezpieczna i uniwersalna, że może być stosowana przez każdego. Szczególnie zalecana jest osobom, które szukają zdrowych i skutecznych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów, osobom po operacjach przewodu pokarmowego, osobom starszym oraz tym, którzy zmagają się z problemami trawiennymi czy zatruciami pokarmowymi. Na diecie lekkostrawnej powinny być także osoby, które cierpią na zespół jelita drażliwego, refluks, różnego rodzaju dolegliwości ze strony żołądka oraz osoby chorujące na nowotwory układu pokarmowego.

na diecie pełnej składników odżywczych 5 posiłków potraw

Dieta lekkostrawna – jadłospis

Lekkostrawne śniadanie

Pyszną propozycją na lekkostrawne śniadanie może być jajecznica ze szpinakiem. Najpierw na maśle delikatnie podsmażamy szpinak, a następnie dodajemy jajka i zajadamy ze świeżą pszenną bułką. Jeśli nie przepadasz za szpinakiem, na śniadanie możesz zjeść również kanapkę z cienką warstwą masła, chudą szynką, np. drobiową i pomidorem bez skórki lub z pastą z chudego twarogu i rzodkiewki. Dla miłośników królewskich śniadań polecamy owsiankę z owocami, np. jagodami, malinami i truskawkami.

Jako drugie śniadanie świetnie sprawdzi się jogurt naturalny z gruszką bez skórki lub gotowana na wodzie kasza manna z domowej roboty sokiem.

Lekkostrawny obiad

Idealnym pomysłem na lekkostrawny obiad będzie pieczona pierś z kurczaka z białym ryżem oraz sałatką z duszonej cukinii albo zupa krem z pieczonych warzyw z pulpecikami z chudego mięsa. Jeśli masz ochotę na danie bez mięsa, możesz przygotować pstrąga na parze z ziemniakami z rozmarynem i masłem oraz lekką sałatką.

Kiedy po obiedzie będziesz mieć ochotę coś przekąsić, możesz przygotować mini pancakes jogurtowe z owocami, wypić 1-2 szklanek maślanki, np. z bananem lub przyrządzić sok z ulubionych owoców i warzyw.

Lekkostrawna kolacja

Na kolację możesz przygotować krem z dyni lub cukinii. Jeśli nie jesteś fanem płynnych kolacji, ciekawym rozwiązaniem będzie duszona pierś z kurczaka ze szpinakiem, kaszą jaglaną albo jajko gotowane na miękko, a do tego białe pieczywo z serkiem naturalnym, wysokiej jakości wędliną oraz pomidorem bez skórki.