Dieta Dąbrowskiej

dieta dabrowskiej

Budzi spore kontrowersje, ma tyle samo zwolenników, co przeciwników i zaraz obok diety sokowej jest jedną z najbardziej restrykcyjnych diet, jakie zostały wymyślone. Dieta doktor Dąbrowskiej, bo to o niej tutaj mowa, szturmem podbija dietetyczny rynek i zyskuje miano jednej z najbardziej popularnych diet 2019 roku.

Jakie są założenia diety dr. dąbrowskiej? Czy rzeczywiście pozwala osiągnąć takie spektakularne efekty? Dla kogo jest odpowiednia, a kto powinien jej unikać? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Kim jest dr Ewa Dąbrowska?

Zacznijmy od przedstawienia sprawczyni całego zamieszania, czyli doktor Ewy Dąbrowskiej. Doktor Dąbrowska to z wykształcenia specjalistą ds. chorób wewnętrznych. Szczególnie zainteresowana rolą żywienia w leczeniu chorób cywilizacyjnych, rozpoczęła badania na ten temat. To z kolei przyczyniło się do tego, że stała się twórczynią jednej z najbardziej popularnych diet detoksykacyjnych w Polsce. Dieta Dąbrowskiej została przygotowana w oparciu o prace naukowe samej autorki. Prace te dotyczyły leczenia chorób cywilizacyjnych za pomocą określonego sposobu żywienia.

Czym charakteryzuje się dieta dąbrowskiej?

Dieta doktor Dąbrowskiej składa się z dwóch etapów, w których trakcie dopuszczalne jest spożywanie wyłącznie niektórych owoców i warzyw o niskiej zawartości skrobi. Głównym celem diety jest oczyszczenie naszego organizmu z toksyn oraz poprawienie stanu naszego zdrowia i ogólnej kondycji naszego organizmu. Szybki spadek wagi, który jest zauważalny podczas jej stosowania, jest wyłącznie efektem ubocznym, ale to właśnie przez ten efekt uboczny stała się tak bardzo popularna i tak chętnie stosowana. Oprócz tego dieta zakłada zapobieganie rozwojom nowotworów oraz różnego rodzaju chorób cywilizacyjnych, tym samym wydłużając życie oraz polepszając jego jakość. Jednak należy mieć na uwadze, że warzywno-owocowa dieta dr Dąbrowskiej jest wyjątkowo restrykcyjna i nie bez powodu określana jest jako lecznicza głodówka.

dieta dabrowskiej catering dieteyczny

Dieta dr Dąbrowskiej – zasady

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, dieta Dąbrowską składa się opracowana przez dr. dąbrowską, podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy etap to tzw. lecznicza głodówka, która może trwać od kilku do nawet kilkudziesięciu dni. Nie można tutaj konkretnie określić czasu trwania tego etapu, ponieważ każdy organizm jest inny i ma inne potrzeby. W związku z tym etap ten powinien trwać tak długo, jak jest nam to potrzebne.

Drugi etap to wychodzenie z diety. Zaleca się, aby okres wychodzenia z diety był zbliżony do okresu głodówki albo nawet trwał dłużej. Drugi etap polega na zdrowej diecie opartej na spożywaniu wyłącznie nisko przetworzonych produktów. W całym okresie stosowania diety zjadamy 3 posiłki i 2 przekąski przygotowane wyłącznie z określonych warzyw i owoców o łącznej kaloryczności w granicach 600 kcal. Ze względu na to, że dieta jest bardzo restrykcyjna, nie powinna trwać dłużej niż 6 tygodni, a przede wszystkim powinna być prowadzona pod okiem dietetyka.

Podczas stosowania diety dr Dąbrowskiej bardzo występuje tzw. kryzys ozdrowieńczy, który objawia się osłabieniem organizmu, bólami głowy, a także wymiotami oraz biegunką. Jest to naturalny wynik odtruwania organizmu, jednak jeśli objawy nie ustępują po 3 dniach, niezwłocznie powinniśmy skonsultować to z lekarzem.

O ile drugi etap diety dąbrowskiej jest ostatnim etapem diety, tak naprawdę to dopiero początek, a nie koniec zmiany nawyków żywieniowych. Po oczyszczeniu organizmu nasza dieta (dieta jako sposób odżywiania) powinna być zbilansowana i opierać się wyłącznie na produktach nisko przetworzonych, warzywach, owocach, roślinach strączkowych oraz ziarnach i orzechach.Obawiasz się, że trudno będzie Ci od razu zmniejszyć kaloryczność swoich posiłków? Sprawdź nasze sposoby na to, jak zmniejszyć apetyt.

W skrócie:
I etap to odtruwanie i oczyszczanie naszego organizmu,
II etap to proces wychodzenia z diety.

Co można jeść, a czego unikać

Wiemy już, że dieta dr Dąbrowskiej zakłada spożywanie wyłącznie warzyw i owoców. Czy oznacza to, że możemy jeść wszystkie warzywa i owoce? Niestety nie. Co więcej, rodzaje produktów są zależne od etapu diety, w którym się znajdujemy.

W pierwszym etapie diety dozwolone są wyłącznie warzywa i niskiej zawartości skrobi, np: brokuł, kalafior, buraki, marchew, rzodkiew, sałata, por, cebula, papryka, pomidor, ogórek. Najlepiej spożywać je w postaci sałatek i surówek albo pożywnych koktajli.

Z kolei owoce, które możemy spożywać, to owoce o niskiej zawartości cukru, czyli jabłka, jagody, cytryny grejpfruty, a od niedawna także kiwi, pomarańcze, arbuzy czy też maliny, wiśnie i śliwki. Ważne jednak, aby owoce stanowiły ¼ spożywanych produktów.

Produkty, które są bezwzględnie zakazane na tym etapie, to: ziemniaki, bataty, orzechy, pestki, warzywa strączkowe, białe pieczywo, produkty mleczne, jajka, mięsa, ryby, olej, słodkie owoce, słodycze i alkohol, a przede wszystkim przetworzona żywność.

Będąc na drugim etapie diety, zaleca się stosowanie zdrowej i zbilansowanej diety opierającej się na produktach z pierwszego etapu diety, ale także pozostałych warzyw i owoców oraz roślin strączkowych, różnego rodzaju kasz, ziaren, pieczywa razowego i produktów mlecznych.

dieta owocowo warzywna

Wyzwanie, jakie stanowi dieta Dąbrowskiej

Dieta dr Dąbrowskiej ma za zadanie dokładnie oczyścić nasz organizm z toksyn i przywrócić mu równowagę i zdolność do samo regeneracji. Poprzez eliminację wysokoenergetycznych pokarmów takich jak: białka, tłuszcze, węglowodany organizm uruchamia trawienie wewnętrzne. Oznacza to, że wykorzystuje je jako źródło energii i w ten sposób pozbywa się bezwartościowej tkanki tłuszczowej oraz zbędnych i zniszczonych komórek w naszym organizmie. Inaczej mówiąc, nasz organizm sam pozbywa się uszkodzonych części. Z kolei owoce i warzywa, które stanowią podstawę diety dr Dąbrowskiej, zawierają silne przeciwutleniacze, oczyszczają i odmładzają wszystkie komórki w naszym organizmie, a także wpływają na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Pomimo szeregu właściwości pro zdrowotnych diety dąbrowskiej należy mieć na uwadze, że jest ona bardzo restrykcyjna i jeśli nie podejdziemy do niej w rozsądny i odpowiedni sposób, może przysporzyć nam więcej problemów niż korzyści.

Ze względu na niewielką ilość niskokalorycznych posiłków przeciwwskazaniami do stosowania diety są: ciąża, karmienie piersią, cukrzyca, choroba nerek, choroby nowotworowe, problemy z wątrobą, anemia, choroby układu krążenia i układu oddechowego, nadczynność tarczycy oraz depresja i zaburzenia odżywiania.