Dieta sokowa

dieta sokowa

Czujesz się ciężko? Masz wzdęty brzuch, problemy z trawieniem i często jesteś zmęczony i śpiący? To może być sygnał, że Twój organizm ma za dużo toksyn. Stresujący styl życia, nadmierne picie kawy, nieregularne posiłki, jedzenie w biegu, zbyt mała ilość wypitej wody – wszystko to przekłada się na stan zdrowia naszego organizmu, przyczyniając się do złego samopoczucia i ciągłego zmęczenia.

Ostatnimi czasy jedną z najpopularniejszych diet stała się dieta sokowa, często nazywana też detoksem sokowym. Detoks sokowy to modny i najpopularniejszy sposób na oczyszczenie organizmu ze szkodliwych toksyn, poprawę funkcjonowania organizmu, odciążenie układu pokarmowego oraz pozbycie się kilku kilogramów w bardzo krótkim czasie. Dieta sokowa charakteryzuje się tym, że wszystkie posiłki stałe zastąpione zostają naturalnie wyciskanymi sokami owocowymi, warzywnymi i owocowo-warzywnymi. Oczywiście kaloryczność soków jest dobrana tak, aby zaspokoić nasze dzienne zapotrzebowanie. Dieta sokowa bardzo często traktowana jest jako pierwszy krok w stronę zmiany stylu życia i zdrowego odżywiania.

OCZYSZCZANIE ORGANIZMU SOKAMI

Podstawowym założeniem diety sokowej jest oczyszczenie naszego organizmu z toksyn, które się w nim zgromadziły, a dokładniej mówiąc, wsparcie naszego organizmu w naturalnym procesie detoksykacyjnym. Dlaczego soki są w tym takie skuteczne? Płynna konsystencja ma ogromny wpływ na przyspieszenie całego procesu trawienia oraz ułatwia przenikanie niezbędnych witamin i minerałów do naszego organizmu. Skąd biorą się toksyny w naszym organizmie? Przenikają przez układ oddechowy, układ pokarmowy i przez skórę.

Jeśli szukasz diety o niskiej zawartości białka albo tłuszczu, to dieta sokowa jest właśnie dla Ciebie.

DETOKS SOKOWY – ILE MOŻNA SCHUDNĄĆ

Pozbycie się kilku kilogramów w 3 dni? Tak, to możliwe.
Z całą pewnością dieta sokowa, to nie jest sposób odżywiania, który można praktykować przez długi czas, jednak rozważnie przeprowadzona raz na jakiś czas może pozytywnie wpłynąć na nasz organizm i oprócz oczyszczenia go, pozwoli nam także schudnąć kilka zbędnych kilogramów. Szacuje się, że podczas 3-dniowego detoksu można schudnąć od 2 do 3 kilogramów. Jednak za obietnicą zrzucenia kilku kilogramów w tak krótkim czasie, kryje się spore wyzwanie, ponieważ dieta ta jest niezwykle restrykcyjna i wymagająca silnej woli.

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO DIETY SOKOWEJ

Zbyt drastyczne ograniczenie spożywanych kalorii, może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu. Ze względu na wysoką destrukcyjność diety, przed przystąpieniem do niej, zleca się odpowiednio przygotować. Stopniowo powinno rezygnować się z jedzenia fast-foodów, mięsa, nabiału czy picia słodkich kolorowych napojów. Dobrze jest również na kilka dni przed rozpoczęciem diety zrezygnować z picia kawy i czarnej herbaty. Żeby nie doprowadzić organizmu do ataku głodu na kilkanaście dni przed rozpoczęciem kuracji, najlepszym rozwiązaniem będzie stopniowe zmniejszenie kaloryczności spożywanych posiłków. Należy pamiętać, że zbyt drastyczne ograniczenie kalorii może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu i samopoczuciu, więc powinno jak najlepiej przygotować na to nasz organizm i pobudzić metabolizm do działania – tutaj znajdziesz sprawdzone sposoby na pobudzenie metabolizmu (“jak pobudzić metabolizm“) .

ZASADY I PRZEBIEG DIETY SOKOWEJ

Będąc na trzydniowej diecie sokowej, w ciągu dnia posiłki stałe zastępują nam soki przygotowywane ze świeżo wyciskanych warzyw i owoców. Dodatki, na jakie możemy sobie pozwolić, to proste przyprawy oraz herbaty ziołowe i owocowe. Ze względu na restrykcyjność diety i brak dostarczania niektórych niezbędnych składników pokarmowych, jak białka czy węglowodany, nie powinna ona trwać dłużej niż trzy dni lub tydzień. Każdy dzień diety powinien rozpoczynać się od szklanki wody z cytryną, natomiast w ciągu dnia organizm powinien być odpowiednio nawadniany wodą oraz herbatkami ziołowymi. Przyjmuje się zasadę, że soki z owoców lepiej jest pić rano/przed południem, żeby mieć pewność, że kalorie z cukrów w nich zawartych zostaną spalone w ciągu dnia. Z kolei na obiad i kolację najlepiej sprawdzą się soki warzywne. Aby dieta sokowa była jak najbardziej skuteczna, podczas jej trwania powinno się zrezygnować z kawy, czarnej herbaty oraz alkoholu. Podczas diety śmiało można sięgać po owoce i warzywa, jednak należy zwracać uwagę na ich kaloryczność. Zaleca się jabłka i cytrusy, a odradza banany i winogrona. Z kolei podstawę soków warzywnych powinny stanowić: buraki, pomidory, seler naciowy, jarmuż, szpinak i wiele, wiele innych.

Dietę sokową najlepiej zastosować wczesną wiosną, by zregenerować swój organizm po zimie albo latem, kiedy chcemy oczyścić swój organizm po wakacyjnych przyjemność. Lato jest o tyle doskonałą porą na detoks sokowy, że wtedy sklepy i stragany są przepełnione świeżymi owocami i warzywami.

Jeśli chcemy utrzymać efekt osiągnięty detoksem sokowym, po jego zakończeniu, nie możemy pozwolić sobie na powrócenie do starych nawyków żywieniowych, które miały niewiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem. Niezbędne będzie więc zdrowe odżywianie i eliminacja wysoko przetworzonej żywności.

DETOKS SOKOWY – CZY JEST ZDROWY I BEZPIECZNY

Nie od dziś wiadomo, że warzywa i owoce są najlepszym źródeł witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mimo że dieta jest prozdrowotna, to należy pamiętać, że każda dieta, do której nie przygotujemy się odpowiednio i nie będziemy przestrzegać jej zasad, może być dla nas niebezpieczna. Koniecznym warunkiem przed przystąpieniem do każdej diety jest konsultacja z lekarzem. Dieta sokowa jest dietą bardzo restrykcyjną, dlatego nie powinna być stosowana zbyt długo. Bezpieczny okres jej trwania wynosi od jednego do siedmiu dni. Tyle czasu wystarczy, żeby nasz organizm oczyścił się ze szkodliwych toksyn, a jelita i metabolizm zaczęły odpowiednio pracować. Niemniej jednak ważne jest, żeby w trakcie diety uważnie obserwować swój organizm, i w razie jakichkolwiek niepokojących objawów, należy od razu zgłosić się do lekarza.

KTO NIE POWINIEN PRZECHODZIĆ NA DETOKS SOKOWY

-kobiety w ciąży oraz kobiety karmiące,
-młodzież przed 18 rokiem życia oraz starsze osoby,
-osoby chorujące na cukrzycę, niewydolność nerek oraz wątroby, nadczynność tarczycy
-osoby z zaburzeniami jedzenia,
-osoby mające problem z ciśnieniem tętniczym albo sercem
-osoby pracujące fizycznie,
-osoby intensywnie uprawiające sport.