Dieta ketogeniczna

Chcesz je┼Ť─ç smaczne posi┼éki i dalej chudn─ů─ç? Nie wyobra┼╝asz sobie posi┼ék├│w bez mi─Ösa a weekendu bez piwa ze znajomymi? Stosowa┼ée┼Ť ju┼╝ mas─Ö diet, ale nie widzia┼ée┼Ť efekt├│w? W takim razie idealnym dla Ciebie rozwi─ůzaniem b─Ödzie dieta ketogeniczna, kt├│ra zwi─ůzana jest z metabolizmem cia┼é ketonowych. Poznaj korzy┼Ťci, jakie ma dla Twojego zdrowia i przekonaj si─Ö, ┼╝e warto przej┼Ť─ç na t─Ö diet─Ö!

Dieta ketogeniczna – za┼éo┼╝enia diety, na czym polega

Dieta ketogeniczna (ketogenna) to dieta wysokot┼éuszczowa i zarazem niskow─Öglowodanowa, poniewa┼╝ podstaw─ů tej diety ketogennej jest spo┼╝ywanie sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych wysoko t┼éuszczowych przy mo┼╝liwie jak najmniejszej ilo┼Ťci w─Öglowodan├│w. Podczas jej stosowania zawarto┼Ť─ç t┼éuszcz├│w mo┼╝e wynosi─ç nawet 90%, z kolei w─Öglowodan├│w tylko 5%

Czy dieta “cud” istnieje? Na czym polega wi─Öc dieta keto? Jak ketoza wp┼éywa na nasze zdrowie i jakie s─ů jej efekty? 
Podstaw─ů diety ketogenicznej jest osi─ůgni─Öcie ketozy ÔÇô czyli stanu, w kt├│rym nasz organizm b─Ödzie pobiera┼é energi─Ö z t┼éuszcz├│w, a nie z cukr├│w. Jak do tego doprowadzi─ç?

G┼é├│wne ┼║r├│d┼éo energii dla naszego organizmu to cukry, kt├│re dostarczamy za pomoc─ů produkt├│w wysoko w─Öglowodanowych. Niestety, je┼Ťli w naszym organizmie jest ich zbyt du┼╝o, zaczn─ů odk┼éada─ç si─Ö w postaci tkanki t┼éuszczowej. W sytuacji, gdy w naszym organizmie zabraknie w─Öglowodan├│w, b─Ödzie on musia┼é czerpa─ç energi─Ö z innego ┼║r├│d┼éa. Wtenczas w─ůtroba przekszta┼éca t┼éuszcz w kwasy t┼éuszczowe i cia┼éa ketonowe, kt├│re s─ů trudniej przyswajalne ni┼╝ w─Öglowodany. Kiedy organizmowi brakuje ┼éatwo dost─Öpnych cukr├│w a t┼éuszcze, ze wzgl─Ödu na s┼éabe ┼║r├│d┼éo energii, nie zaspokajaj─ů zapotrzebowania energetycznego, organizm przechodzi w stan ketozy. Ketoza to stan, w kt├│rym w naszej krwi zwi─Öksza si─Ö st─Ö┼╝enie cia┼é ketonowych (kwasu 3-hydroksymas┼éowego, kwas acetooctowego i acetonu), a ich ilo┼Ť─ç przekracza ilo┼Ť─ç glukozy. Do zwi─Ökszenia st─Ö┼╝enia cia┼é ketonowych dochodzi w sytuacji unikania jedzenia, albo w┼éa┼Ťnie poprzez ograniczenie produkt├│w w─Öglowodanowych. Cia┼éa ketonowe dostarczaj─ů energii do m├│zgu w sytuacji, kiedy naszemu organizmowi brakuje odpowiedniej porcji glukozy. Wtedy, najlepszym ┼║r├│d┼éem energii dla naszego organizmu b─Ödzie w┼éasna tkanka t┼éuszczowa, a to oznacza redukcj─Ö masy cia┼éa, czyli utrat─Ö zb─Ödnych kilogram├│w. Dlatego, aby dieta by┼éa skuteczna nale┼╝y zapewni─ç odpowiedni─ů poda┼╝ t┼éuszcz├│w i glukozy – wtedy osi─ůgni─Öcie celu b─Ödzie du┼╝o ┼éatwiejsze do osi─ůgni─Öcia.

Obecnie dieta ketogeniczna najcz─Ö┼Ťciej stosowana jest, kiedy g┼é├│wny cel to redukcja tkanki t┼éuszczowej i spadek masy cia┼éa. Pomaga ona tak┼╝e przy leczeniu nast─Öpuj─ůcych chor├│b: napad├│w padaczkowych, nadci┼Ťnienia czy cukrzycy oraz w przypadku leczenia os├│b cierpi─ůcych na zesp├│┼é Doose. Bycie na diecie ketegenicznej ma r├│wnie pozytywny wp┼éyw przy leczeniu Alzheimera oraz Parkinsona

┼Ťniadanie jajecznica dieta ketogeniczna jad┼éospis dieta ketogenna

Zasady diety ketogenicznej – co je┼Ť─ç na diecie ketogenicznej, a czego nale┼╝y unika─ç

Podstawowym za┼éo┼╝eniem diety ketogennej jest zwi─Ökszenie poda┼╝y t┼éuszcz├│w i jednocze┼Ťnie zminimalizowanie dostarczanych w─Öglowodan├│w. W standardowym sposobie od┼╝ywiania w─Öglowodany stanowi─ů 50%, bia┼éka 15%, a t┼éuszcze 35%. Z kolei na diecie ketogenicznej proporcje te prezentuj─ů si─Ö nast─Öpuj─ůco: t┼éuszcze stanowi─ů nawet 90%, a pozosta┼ée 10% przypada na w─Öglowodany i bia┼éka.

Dieta ketogeniczna jad┼éospis ma bardzo r├│┼╝norodny. Posi┼éki na diecie ketogenicznej s─ů t┼éuste, a ich podstaw─ů jest mi─Öso wieprzowe, oraz wo┼éowe, mi─Öso drobiowe, czyli udka z kurczaka, golonki, kark├│wki i ┼éopatki, boczki czy t┼éuste w─Ödliny, a tak┼╝e t┼éuste ryby. Do przygotowania da┼ä wykorzystuje si─Ö t┼éuszcz, czyli: smalec, mas┼éo, olej kokosowy czy oliwa z oliwek. Dania opieraj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ na pe┼énot┼éustym nabiale, orzechach i pestkach. W diecie ketogenicznej mo┼╝na je┼Ť─ç czekolad─Ö, mas┼éo orzechowe oraz sporadycznie wypi─ç piwo ze znajomymi. Opr├│cz sk┼éadnik├│w wysoko t┼éuszczowych na jad┼éospis powinny si─Ö sk┼éada─ç warzywa (g┼é├│wnie zielone) oraz owoce (np. awokado) i kiszonki, a wszystko to powinno charakteryzowa─ç si─Ö niskim poziomem w─Öglowodan├│w. Wszystkie te produkty powinny by─ç zdrowe i wysokiej jako┼Ťci. Bardzo wa┼╝ne jest r├│wnie┼╝, ┼╝eby pami─Öta─ç o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Podaje si─Ö, ┼╝e pierwsze efekty diety widoczne s─ů po oko┼éo 3-4 tygodniach, dlatego bardzo wa┼╝ne jest, aby przez ca┼éy ten czas utrzymywany by┼é stan ketozy. Ka┼╝de nadmierne spo┼╝ycie w─Öglowodan├│w sprowadzi nas do punktu wyj┼Ťcia. Najwa┼╝niejsze jest, aby zanim zaczniemy diet─Ö ketogeniczn─ů, zrobi─ç podstawowe badania oraz um├│wi─ç si─Ö do dietetyka, kt├│ry na podstawie wynik├│w bada┼ä okre┼Ťli, czy dieta ketogeniczna jest dla nas bezpiecznym sposobem od┼╝ywiania.

Na diecie ketogenicznej kategorycznie zabronione s─ů s┼éodycze. Nie potrafisz ich sobie odm├│wi─ç? Przeczytaj nasze sprawdzone sposoby na ograniczenie s┼éodyczy w artykule pod tytu┼éem ÔÇťJak ograniczy─ç s┼éodyczeÔÇŁ. Opr├│cz s┼éodyczy musisz wyeliminowa─ç tak┼╝e s┼éodkie gazowane napoje, s┼éodzone soki, produkty pszenne, kukurydza, p┼éatki ┼Ťniadaniowe, ziemniaki, s┼éodkie owoce (banany, winogrona), a tak┼╝e produkty typu ÔÇ×lightÔÇŁ. 

Wpływ diety ketogenicznej na nasz organizm

Zalety stosowania diety ketogenicznej s─ů bardzo obszerne. Przede wszystkim pomaga w redukcji t┼éuszczu, przez co jest skutecznym sposobem na odchudzanie, o ile b─Ödziemy stosowa─ç si─Ö do okre┼Ťlonych zasad ┼╝ywienia i b─Ödziemy przeprowadza─ç j─ů pod kontrol─ů lekarza i dietetyka. Je┼Ťli przerasta Ci─Ö codzienne gotowanie albo nie jeste┼Ť do ko┼äca pewien, kt├│re sk┼éadniki wprowadza─ç do swojej diety, a kt├│re nie ÔÇô zostaw to nam. Sprawd┼║ nasz─ů diet─Ö ketogeniczn─ů i przekonaj si─Ö, ┼╝e warto. Mimo, ┼╝e b─Ödziesz na diecie, to uczucie g┼éodu b─Ödzie Ci obce. Kolejn─ů zalet─ů jest zdecydowanie lepsze samopoczucie i lekko┼Ť─ç w ci─ůgu dnia. Dieta keto przez d┼éugi czas b─Ödzie nam dawa─ç uczucie zwi─Ökszonej energii, a po zjedzeniu posi┼ék├│w nie b─Ödziemy czu─ç si─Ö oci─Ö┼╝ali, a to dlatego, ┼╝e posi┼éki wysoko t┼éuszczowe s─ů bardziej kaloryczne ni┼╝ posi┼éki zawieraj─ůce du┼╝o cukr├│w – oznacza, ┼╝e nie musimy zje┼Ť─ç du┼╝o, ┼╝eby zapewni─ç sobie zapotrzebowanie kaloryczne. Jednak pami─Ötaj, ka┼╝da dieta powinna by─ç stosowana pod okiem dietetyka! W przypadku d┼éugo utrzymuj─ůcych si─Ö dolegliwo┼Ťci powinni┼Ťmy niezw┼éocznie skontaktowa─ç si─Ö z lekarzem. Bardzo wa┼╝ne jest r├│wnie┼╝, ┼╝e osoby stosuj─ůce diet─Ö keto, kontrolowa┼éy sw├│j organizm i zwraca┼éy uwag─Ö na to, jakie wysy┼éa sygna┼éy, ┼╝eby dieta nie stanowi┼éa zagro┼╝enia dla naszego zdrowia. W zwi─ůzku z tym regularne wykonywanie bada┼ä, w tym badania krwi to podstawa.

lekarzem leczenia cukrzycy padaczk─ů, t┼éuszczy zdrowia osoby, ┼╝ywienia wagi

Wady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna opr├│cz tego, ┼╝e ma liczne zalety, ma te┼╝ swoje wady. Podczas stosowania diety niedob├│r b┼éonnika pokarmowego w naszym organizmie mo┼╝e spowodowa─ç zaparcia oraz zwi─Öksza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego oraz chor├│b uk┼éadu kr─ů┼╝enia. Dieta ketogeniczna bardzo cz─Östo przyczynia si─Ö tak┼╝e do niedobor├│w niekt├│rych witamin. Jej skutki to tak┼╝e b├│le brzucha, refluks czy wzd─Öcia.

Dieta ketogeniczna a alkohol

Je┼Ťli Twoi celem jest redukcja masy cia┼éa, to alkohol w menu nigdy nie jest dobrym rozwi─ůzaniem. Podobnie jest w przypadku diety ketogenicznej, gdzie spo┼╝ycie alkoholu mo┼╝e przyczyni─ç si─Ö do zaniechania stanu ketozy.

Dodatkowo nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e alkohol jest kaloryczny, a w po┼é─ůczeniu z kolorowymi s┼éodkimi napojami stanowi prawdziw─ů bomb─Ö kaloryczn─ů dla naszego organizmu, szczeg├│lnie, ┼╝e zazwyczaj na jednym drinku si─Ö nie ko┼äczy. Niewiele os├│b zdaje sobie tak┼╝e spraw─Ö z tego, ┼╝e stosuj─ůc diet─Ö nisko w─Öglowodanowej (mp. diet─Ö ketogenn─ů), upijemy si─Ö szybciej, a nasz kac b─Ödzie mocniejszy. Dzieje si─Ö tak dlatego, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie cukry s─ů odpowiedzialne za szybszy rozk┼éad alkoholu, a dieta ketogenna zapewnia znikomy poziom poda┼╝y w─Öglowodan├│w.

Kto powinien unika─ç diety ketogenicznej

Dieta keto pod ┼╝adnym pozorem nie powinna by─ç stosowana u os├│b, kt├│re maj─ů problemy z w─ůtrob─ů, nerkami czy trzustk─ů.

Co je┼Ť─ç na diecie ketogennej – jad┼éospis

DZIEŃ I

ŚNIADANIE: jajecznica i chleb pełnoziarnisty

II ŚNIADANIE: orzechy albo migdały

OBIAD: grillowana pier┼Ť z kurczaka, warzywa na patelni─Ö (broku┼éa, marchewka, papryka, cebula, sa┼éatka z warzyw i owoc├│w (awokado, sa┼éata, pomidorki koktajlowe, gar┼Ť─ç oliwek, dressing: olej lniany, sok z cytryny)

PODWIECZOREK: humus i krakersy lub bukiet warzyw

KOLACJA: grillowany dorsz z guacamole (awokado, szalotka, chili)

DZIEŃ II

ŚNIADANIE: jajecznica z pomidorami

II ŚNIADANIE: bukiet warzyw lub owoców

OBIAD: gotowany na parze ┼éoso┼Ť z broku┼éami

PODWIECZOREK: krakersy z past─ů z awokado

KOLACJA: grillowany ┼éoso┼Ť w sosie kaparowym

Sprawd┼║ tak┼╝e nasz kalkulator GKI.

Ostatnia aktualizacja