Tłuste nie musi oznaczać złe- obalamy mit niezdrowych tłuszczów!

Data dodania: 2019-10-31 10:12:27

Tłuszcze nasycone i nienasycone kwasy tłuszczowe – w czym tkwi różnica?

Tłuszcze są niezbędnym składnikiem naszej diety. To właśnie one są odpowiedzialne za wchłanianie witamin A, D, E i K, biorą udział w produkcji niektórych enzymów
i hormonów, wspierają działanie układu odpornościowego i pracę mózgu, chronią nas przed zimnem i są źródłem energii. Tłuszcze, ze względu na pochodzenie i skład,
możemy podzielić na dwie grupy – tłuszcze zwierzęce (czyli tłuszcze nasycone) oraz tłuszcze roślinne (czyli nienasycone), które następnie dzielą się na kwasy
tłuszczowe jednonienasycone oraz wielonienasycone. Dobroczynny wpływ na nasz organizm mają produkty bogate w lipidy z drugiej grupy, czyli tłuszcze roślinne.

Dlaczego tłuszcze zwierzęce spożywane w nadmiarze nam szkodzą?

Nasycone kwasy tłuszczowe możemy znaleźć między innymi w jagnięcinie, wołowinie, wieprzowinie, maśle, śmietanie, smalcu, jajach, żółtych
i topionych serach, słoninie, pełnotłustym mleku, oleju kokosowym i palmowym. Według ekspertów żywieniowych, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego
powinny dostarczać maksimum 10% codziennej dawki energii. Dieta bogata w produkty tłuszczowe pochodzenia zwierzęcego może być zgubna
w skutkach dla naszego zdrowia oraz sylwetki. Zanim sięgniesz po fastfooda albo kawałek smażonego mięsa, warto uświadomić sobie, że gram tłuszczu
dostarcza aż 9 kilokalorii (czyli ponad dwa razy więcej niż w przypadku przyjęcia jednego grama węglowodanów lub białka).
Rosnąca oponka na brzuchu nie jest jedynym zagrożeniem, jakie niesie ze sobą dieta bogata w tłuszcze zwierzęce.
Nadmiar spożywanych tłuszczów może dać o sobie znać w postaci podwyższonego poziomu cholesterolu, cukrzycy, miażdżycy,
zwyrodnieniowych chorób stawów oraz schorzeń układu krwionośnego. To znacznie poważniejsze konsekwencje niż tylko niezgrabna sylwetka.

W jaki sposób zdrowe tłuszcze w diecie nam służą?
 

W przeciwieństwie do tłuszczów nasyconych, nienasycone kwasy tłuszczowe są pożądanym składnikiem codziennego jadłospisu.
Zdrowe tłuszcze w diecie odgrywają ogromną rolę – niwelują stężenie cholesterolu całkowitego we krwi oraz lipoproteiny LDL, obniżają ciśnienie tętnicze krwi,
zapobiegają arytmii serca. Ponadto, zdrowe tłuszcze zwiększają przepływ krwi przez naczynia krwionośne, co zapobiega miażdżycy, zawałom i udarom mózgu,
stanowią elementarny budulec błon biologicznych, umożliwiają prawidłowy wzrost dzieci i rozwój płodu. Co więcej, kwasy omega-3 zmniejszają ryzyko zachorowania
na chorobę Alzheimera i demencję, znacząco wspomagają działanie układu immunologicznego, zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej.

x

Catering dietetyczny. Co to takiego?

Catering dietetyczny jest twoim codziennym wyżywieniem.

Zawiera: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolację.

Wybierz jedynie rodzaj diety oraz kaloryczność.

Po zamówieniu każdego poranka otrzymasz zestaw pięciu posiłków na cały dzień.

Codziennie otrzymasz inny zestaw, menu możesz sprawdzić na naszej stronie www.

Jeśli masz pytania, nie wahaj się - skontaktuj się z nami mailowo na adres kontakt@masterdieta.pl

lub telefonicznie pod numer +48 790 342 343