Proteiny i białka oraz ich wpływ na nasz organizm

Data dodania: 2019-09-25 10:31:46

Wpływ białka na organizm 

Z naukowego punktu widzenia białka są wielocząsteczkowymi polimerami zbudowanymi z aminokwasów. Białko w diecie pełni wiele różnych ról. Przede wszystkim jest budulcem komórek, wchodzi w skład narządów, gruczołów, mięśni, skóry, włosów, paznokci i płynów znajdujących się w organizmie, z wyłączeniem moczu i żółci. Białka, jako składnik hemoglobiny, umożliwiają oddychanie komórkowe, pomagają utrzymać właściwe pH organizmu, pełnią również zadania ochronne przed patogenami. W kompetencji białek jest też przewodnictwo nerwowe, albowiem aminokwasy współtworzą centralny układ nerwowy. Innymi słowy, białko to warunek konieczny istnienia organizmu.

Zapotrzebowanie na białko w jedzeniu 

Powyższa teza każe postawić pytanie nie czy, ale ile białka musimy dostarczać do organizmu. Popyt na białko determinuje kilka czynników. To, ile powinniśmy go spożywać zależy m.in. od naszego wieku, stanu zdrowia, gospodarki energetycznej organizmu, płci oraz tego, jakie znaczenie ma dla nas aktywność fizyczna. Uśredniając, dietetycy sugerują, by spożycie białka stanowiło 10-15% dziennej porcji energii. Inne przeliczniki mówią o tym, że dorosły powinien dostarczać protein w proporcji 1 g białka na 1 kg masy ciała. W przypadku osób przebywających na diecie odchudzającej, organizm będzie potrzebował 1,2 g/1 kg masy ciała. Jeszcze większe zapotrzebowanie na zdrowe białka zgłaszają miłośnicy sportu. W przypadku ludzi uprawiających sporty wytrzymałościowe mówimy o przedziale 1,4 – 1,6 g/1 kg masy ciała, a osoby będące na tzw. diecie na masę i trenujące dyscypliny siłowe, powinny zjadać 1,8-2,0 g/1 kg masy ciała. Dodajmy, że są to wartości podane w przybliżeniu, a zawodowi sportowcy muszą spożywać jeszcze więcej białka w oparciu o indywidualnie rozpisaną dietę.

Produkty z największą ilością białka

Wiemy już zatem, ile białka potrzebuje nasz organizm. Spróbujmy teraz odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie można znaleźć białko w jedzeniu. Szukając odpowiedzi na pytanie, w czym jest białko, warto pamiętać, że wyróżniamy białko pochodzenia zwierzęcego (nazywane pełnowartościowym – zawiera więcej aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie może syntezować samodzielnie) i białko pochodzenia roślinnego (tzw. niepełnowartościowe). Źródłem pierwszego są: mięso, jaja, ryby, mleko i przetwory mleczne. Drugą grupę tworzą zielone produkty bogate w białko: rośliny strączkowe, soja, orzechy oraz zboża. Szczególne zasługi w tym względzie mają produkty wysokobiałkowe: orzeszki arachidowe, migdały, nasiona słonecznika, suche nasiona soi, suche nasiona białej fasoli, ser typu twaróg, ser żółty, wieprzowina, wołowina, płatki owsiane, orzechy włoskie i polędwica.

x

Catering dietetyczny. Co to takiego?

Catering dietetyczny jest twoim codziennym wyżywieniem.

Zawiera: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolację.

Wybierz jedynie rodzaj diety oraz kaloryczność.

Po zamówieniu każdego poranka otrzymasz zestaw pięciu posiłków na cały dzień.

Codziennie otrzymasz inny zestaw, menu możesz sprawdzić na naszej stronie www.

Jeśli masz pytania, nie wahaj się - skontaktuj się z nami mailowo na adres kontakt@masterdieta.pl

lub telefonicznie pod numer +48 790 342 343