Podjadanie nasze powszednie

podjadanie

Zgubny nawyk podjadania to pierwszorzędny wróg wielu osób, które stawiają na zdrowe odżywianie i wylewają siódme poty w fitness clubie. Mimo najszczerszych chęci i solennych postanowień, wielu z nas ulega chwilom słabości i sięga po zdradliwe przekąski między posiłkami. Podjadanie jest jednak nawykiem, nad którym można zapanować. Jak okiełznać podjadanie? Co podjadać, by nie obyło się to kosztem zgrabnej sylwetki? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć z dzisiejszym artykule.

Dlaczego podjadamy między posiłkami?

Proceder podjadania wynika z kilku powodów. Co istotne, mają one swoje korzenie raczej w naszej psychice niż metabolizmie. Po pierwsze, podjadanie jest nawykowe. Niezależnie od tego, czy uczucie głodu puka do bram naszej świadomości czy nie, podjadamy z uwagi na wykonywaną czynność. Oglądamy film w towarzystwie popcornu, rozmawiamy ze znajomymi zamawiając ciasto i kawę, przerwę w pracy celebrujemy kanapką lub drożdżówką. Po przekąski między posiłkami sięgamy także wtedy, gdy dopada nas stres lub frustracja. W mózgu nagły przypływ cukru jest interpretowany jako przyjemność, nagroda, a więc chwilowe, prowizoryczne pozbycie się napięcia. Nierzadko zdarza się, że podjadamy także dla przerwania monotonii – nudne czynności urozmaicamy sobie sprawdzeniem, co zmieniło się w ofercie lodówki od naszej ostatniej wizyty. Przyczyny podjadania mogą tkwić również w dezorganizacji odżywiania. Każdy z nas powinien wiedzieć, jakie jest jego zapotrzebowanie kaloryczne. To wartość ściśle związana z naszym metabolizmem i praktykowanym stylem życia. Jeśli z jakiś przyczyn w regularnym trybie odżywiania pojawią się wyrwy, organizm wkrótce upomni się o swoje. Odczuwalne deficyty kaloryczne najczęściej uzupełniamy sięgając po obfite w puste kalorie przekąski między posiłkami.

Nie do końca zdrowe przekąski między posiłkami

Akt podjadania jest zgubny dla naszej diety z dwóch powodów. Po pierwsze, podjadając między głównymi posiłkami zaburzamy organizmowi harmonogram trawienia. Po drugie, jedząc w ten sposób, zwykle nie przywiązujemy większej wagi do tego, co ląduje na naszym talerzu. Zależy nam na czasie, a nie na jakości posiłku. Jako przekąski między posiłkami prym wiodą istne bomby kaloryczne – słodycze w każdej postaci, zawierające pokaźne dawki cukru owocowe jogurty czy serki, gotowe kanapki lub po prostu, nie bójmy się tego słowa, fast foody. Wśród najbardziej popularnych „zapychaczy” trudno znaleźć fit przekąski. Tyle statystki. Gwoli ścisłości musimy jednak powiedzieć, że są wśród nas i takie osoby, które zamiast batona wybierają zdrowe przekąski – owoce, sałatki lub przetwory nabiałowe bez dodatku cukru.

Jak nie podjadać między posiłkami?

Dietetycy proponują kilka sprawdzonych trików, które powinny ujarzmić nawyk podjadania. Jednym z nich jest dokładne planowanie posiłków, spożywanie zbilansowanych dań i jedzenie o stałych porach. To dla wielu z nas, w dzisiejszej, galopującej rzeczywistości, zadanie ponad siły. Z pomocą przychodzi catering pudełkowy Master Dieta, który na czas i pod konkretny adres może dostarczyć wybrany jadłospis. Serwowane przez nas posiłki z dojazdem do domu lub pracy to nie tylko gwarancja świeżości, ale także zróżnicowanych składników odżywczych dobranych w odpowiednich proporcjach przez profesjonalnych dietetyków. Dzienne menu Master Dieta składa się z pięciu pełnowartościowych dań, które dostarczą Ci odpowiednią porcję kalorii i sprawią, że podjadanie nie będzie już tak kuszące. Pomiędzy regularnymi posiłkami zaleca się również picie wody mineralnej, naparów z ziół i herbat owocowych, co ukoi pierwsze symptomu uczucia głodu. Warto także pokusić się o prowadzenie tzw. dzienniczka spożycia. To nic innego jak notatki ze zjedzonych posiłków w przeliczeniu na kalorie. Analizowanie spożytego jedzenia pomoże uświadomić sobie, co i kiedy trafia do żołądka. To właśnie świadomość jest w tym przypadku pierwszym krokiem w kierunku zmiany nawyku podjadania.

Szybkie i zdrowe przekąski

Istnieje też inny sposób, by podjadanie nie było tak kosztowne dla naszej sylwetki. Wystarczy zamienić słodycze na fit przekąski. Łatwo powiedzieć…, ale w tym przypadku także łatwo zrobić. Wystarczy odrobina chęci i szczypta inwencji, by przekąski między posiłkami straciły swoją złowieszczą opinię. Sposobów na fit przekąski jest całe mnóstwo, począwszy od owoców w różnych konfiguracjach – sałatek, koktajli, soków i smoothie owocowych, poprzez chrupkie pieczywo z dodatkiem warzyw, na naturalnych produktach nabiałowych kończąc. Uczucie głodu świetnie maskują też orzechy, bakalie, płatki owsiane i płatki orkiszowe. A jakie są Wasz sposoby na fit przekąski?

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o