Dlaczego warto dodać ryby do swojej diety?

ryby w diecieO tym, że zdrowe ryby powinny możliwie często lądować na naszych talerzach, wiedzą już nawet dzieci. Nie wszyscy jednak jesteśmy świadomi, dlaczego ryby są uznawane za wartościowy przysmak, a tym bardziej, jakie ryby jeść, by w pełni skorzystać z mocy ich składników odżywczych. Spróbujmy zapuścić wędkę i dowiedzieć się czegoś więcej na temat właściwości potraw z rybą w roli głównej.

Ryba na śniadanie, ryba na kolację…

W medialnych dyskusjach często przywołuje się fakt, że mieszkańcy krajów, które w naturalny sposób mają ułatwiony dostęp do dań rybnych – Japończycy, mieszkańcy państw basenu Morza Śródziemnego, grupy etniczne zamieszkujące północne części kontynentów itd. – generalnie żyją dłużej i rzadziej są dręczeni przez choroby układu krążenia niż Europejczycy czy Amerykanie. W Polsce ryby nie są tak popularne jak w krajach z silnymi tradycjami połowów z kilku powodów. Nie jest to najtańszy składnik posiłku, który dodatkowo wymaga umiejętnego przyrządzenia. Ponadto, polska kuchnia ma swoich innych faworytów. Trudno oczekiwać, że w takich realiach, ryba na śniadanie zdetronizuje kanapki, jajecznicę czy owsiankę. Z pewnością warto jednak sięgnąć do skarbnicy składników odżywczych, którą oferują zdrowe ryby i stopniowo dodawać je do swojego menu. Byłoby idealnie, gdybyśmy mogli spożywać rybie danie dwa, trzy razy w tygodniu.

Dlaczego warto jeść zdrowe ryby?

Wielu dietetyków gorąco zachęca do wybierania ryb odmieniając ich zalety przez wszystkie możliwe przypadki. Czym zatem bohaterki dzisiejszego artykułu zasłużyły sobie na komplementy? Takie opinie na temat ryb nie są jedynie wynikiem udanej kampanii marketingowej branży rybackiej, ale przede wszystkim badań informujących nas o pożytecznych elementach, które mają w sobie najzdrowsze ryby. Otóż te pływające kręgowce są źródłem cennych składników mineralnych: selenu, jodu, fosforu, magnezu, potasu, żelaza, fluoru, kobaltu czy wapnia. Tłuste gatunki dostarczają też rozpuszczalnych w tłuszczach witamin – A, E, D i witamin z grupy B. Przede wszystkim ryby na diecie zaopatrują nas w łatwo przyswajalne białko, będące źródłem energii i budulcem tkanki mięśniowej, oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. O tym, ile dobrego dla naszego zdrowia może oznaczać ten zestaw składników, pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu.

Najzdrowsze ryby, czyli jakie ryby jeść warto

zdrowe rybyWspomniane wyżej składniki odżywcze to zestaw uniwersalnych „rybich kompetencji”, które możemy spotkać dodając do naszego menu różne ryby. Wiadomo, że ryba rybie nierówna i poszczególne gatunki różnią się od siebie właściwościami odżywczymi. To, które z nich możemy uznać za lepsze, zależy od wielu czynników, m.in. środowiska, w którym żyją, jakości wód, sposobu połowu itd. Jedna z zasad mówi, że najzdrowsze ryby to te żyjące w słonych wodach. Dostarczają one bowiem więcej kwasów omega-3 niż ryby słodkowodne. Wśród ryb morskich za najbardziej wartościowe uważa się tłuste gatunki, np. śledzia, makrelę czy łososia.

Ryby a odchudzanie

Skoro najlepsze są tłuste gatunki, to warto postawić pytanie, czy ryby na diecie to dobry pomysł? A może w ogóle chude ryby to oksymoron? Rzeczywiście, większość ryb uchodzi za produkty tłuste, jednak są też takie, które uznajemy za mniej kaloryczne. O nich za moment. Przez chwilę skupmy się na tłuszczach. Tłuszcz zawarty w rybach wcale nie musi przekładać się na większy stan posiadania naszej tkanki tłuszczowej. To jeden z mitów żywieniowych, w którym wszystko, co tłuste jest złe. Wspominaliśmy już o nim w jednym z poprzednich wpisów na blogu Master Dieta. Lipidy są nam niezbędne do utrzymania organizmu w dobrej formie. Tłuszcz dostarczany za pośrednictwem ryb, w określonych ilościach, jest jak najbardziej pożyteczny. Osoby będące na restrykcyjnej diecie, lub borykające się z kłopotami trawiennymi, mogą sięgać chude ryby: solę, dorsza, mintaja, szczupaka, pangę, leszcza czy flądrę.

Ryby na diecie pudełkowej

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu nikogo nie trzeba będzie przekonywać, że warto sięgnąć po ryby a odchudzanie i dania rybne nie muszą się wykluczać. Ryby są też ważnym składnikiem diety pudełkowej Master Dieta. W naszych zestawach możecie spotkać pikantne paluszki rybne z suszonymi pomidorami, które serwujemy jako alternatywę dla dania głównego w postaci kurczaka. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą zdrowej diety z dostawą do domu, w której możesz skorzystać z rybich możliwości. Daj rybom głos i odkryj zalety potraw z ryby w diecie pudełkowej.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o