Proteiny w naszej diecie, czyli wpływ białka na organizm

proteiny

 

Dziś pod lupę naszego bloga bierzemy jeden z trzech głównych składników odżywczych. Zdecydowanej większości z nas trudno wyobrazić sobie jadłospis, z którego wyrugowano produkty zawierające białko. Produkty wysokobiałkowe szczególnie upodobali sobie atleci pragnący zwiększyć masę mięśniową, choć zdrowe białka chętnie zjadają też osoby chcące zrzucić balast zbędnych kilogramów. Sprawdźmy więc, jakie role spełnia białko w organizmie i po jakie produkty z największą ilością białka warto sięgać.

Wielofunkcyjność, czyli wpływ białka na organizm

Z naukowego punktu widzenia białka są wielocząsteczkowymi polimerami zbudowanymi z aminokwasów. Białko w diecie pełni wiele różnych ról. Przede wszystkim jest budulcem komórek, wchodzi w skład narządów, gruczołów, mięśni, skóry, włosów, paznokci i płynów znajdujących się w organizmie, z wyłączeniem moczu i żółci. Białka, jako składnik hemoglobiny, umożliwiają oddychanie komórkowe, pomagają utrzymać właściwe pH organizmu, pełnią również zadania ochronne przed patogenami. W kompetencji białek jest też przewodnictwo nerwowe, albowiem aminokwasy współtworzą centralny układ nerwowy. Innymi słowy, białko to warunek konieczny istnienia organizmu.

Zapotrzebowanie na białko w jedzeniu

Powyższa teza każe postawić pytanie nie czy, ale ile białka musimy dostarczać do organizmu. Popyt na białko determinuje kilka czynników. To, ile powinniśmy go spożywać zależy m.in. od naszego wieku, stanu zdrowia, gospodarki energetycznej organizmu, płci oraz tego, jakie znaczenie ma dla nas aktywność fizyczna. Uśredniając, dietetycy sugerują, by spożycie białka stanowiło 10-15% dziennej porcji energii. Inne przeliczniki mówią o tym, że dorosły powinien dostarczać protein w proporcji 1 g białka na 1 kg masy ciała. W przypadku osób przebywających na diecie odchudzającej, organizm będzie potrzebował 1,2 g/1 kg masy ciała. Jeszcze większe zapotrzebowanie na zdrowe białka zgłaszają miłośnicy sportu. W przypadku ludzi uprawiających sporty wytrzymałościowe mówimy o przedziale 1,4 – 1,6 g/1 kg masy ciała, a osoby będące na tzw. diecie na masę i trenujące dyscypliny siłowe, powinny zjadać 1,8-2,0 g/1 kg masy ciała. Dodajmy, że są to wartości podane w przybliżeniu, a zawodowi sportowcy muszą spożywać jeszcze więcej białka w oparciu o indywidualnie rozpisaną dietę.

Duże odchylenia od normy – zarówno nadmiar białka, jak i jego niedobór – mogą prowokować komplikacje zdrowotne. Lekarze ostrzegają, że niezaspokojenie zapotrzebowania na białko może powodować większą podatność na infekcje i działanie toksyn, problemy z trawieniem, niedokrwistość i kłopoty z gojeniem ran. Z kolei nadmiar białka może w skrajnych przypadkach przyczyniać się do powstania osteoporozy, obciążać pracę nerek i wątroby. Częściej spotykane objawy zbyt obfitej porcji protein to nerwowość, migreny, problemy ze snem i zaparcia.

Produkty z największą ilością białka

Wiemy już zatem, ile białka potrzebuje nasz organizm. Spróbujmy teraz odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie można znaleźć białko w jedzeniu. Szukając odpowiedzi na pytanie, w czym jest białko, warto pamiętać, że wyróżniamy białko pochodzenia zwierzęcego (nazywane pełnowartościowym – zawiera więcej aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie może syntezować samodzielnie) i białko pochodzenia roślinnego (tzw. niepełnowartościowe). Źródłem pierwszego są: mięso, jaja, ryby, mleko i przetwory mleczne. Drugą grupę tworzą zielone produkty bogate w białko: rośliny strączkowe, soja, orzechy oraz zboża. Szczególne zasługi w tym względzie mają produkty wysokobiałkowe: orzeszki arachidowe, migdały, nasiona słonecznika, suche nasiona soi, suche nasiona białej fasoli, ser typu twaróg, ser żółty, wieprzowina, wołowina, płatki owsiane, orzechy włoskie i polędwica.

Białko w diecie – oczekiwania a rzeczywistość

Poznaliśmy fundamentalne znaczenie protein dla dobrego funkcjonowania naszego ciała. Pora przejść od słów do czynów i zadbać o właściwą ilość białka na talerzu. W praktyce może okazać się to sporym wyzwaniem. Skrupulatne liczenie poszczególnych składników wchodzących w skład naszych posiłków to dla wielu zadanie ponad siły. Osobom, które z powodu braku czasu chcą odżywiać się zdrowo i dostarczać organizmowi optymalną porcję białka, polecamy dietę pudełkową w naszym wykonaniu. Master Dieta oferuje zbalansowane posiłki przygotowane z pełnowartościowych produktów pochodzących od sprawdzonych dostawców. Różnorodne menu pozwoli Ci wybrać jadłospis dopasowany do Twoich upodobań i zapotrzebowania na zdrowe białka. W składnikach naszych zestawów znajdziesz produkty bogate w białko, które szybko pozwolą Ci osiągnąć zakładane cele dietetyczne.na

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o