ALE JAJA NA DIECIE!

Jajka są jednym z chętniej spożywanych produktów przez Polaków. Są one często podstawą nie tylko naszych śniadań, ale również obiadów czy kolacji. Od dawna są również przedmiotem wielu dyskusji naukowych na temat ich wpływu na zdrowie.

Czy warto więc jeść jajka? W jakich ilościach? Czy nie będzie miało to negatywnego wpływu na odchudzanie? – Takie pytania zapewne niejednokrotnie zadało sobie wielu z nas. A tymczasem jajka spożywane w rozsądnych ilościach są naszym ogromnym sprzymierzeńcem.

Wartości odżywcze jajek

Jajka są produktem wyjątkowym, ponieważ posiadają małą ilość kalorii (1 jajko to zaledwie 80 kcal), a bardzo wiele witamin, łatwo przyswajalnego białka, zdrowych tłuszczy i aminokwasów.
Jedno ugotowane jajko to od kilku do kilkunastu procent dziennego zapotrzebowania na: witaminę A, witaminę B5, witaminę B12, witaminę B2, fosfor, selen i kwas foliowy.
Ponadto jajka zwiększają poziom dobrego cholesterolu (HDL), który to zmniejsza zagrożenie zapadnięcia na wiele chorób, m.in. udar mózgu i choroby serca.
Kolejnym ważnym składnikiem odżywczym pobieranym z jajek jest cholina – część składowa niektórych fosfolipidów, stanowiąca ważny składnik budowy błony komórkowej, który to powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi z pożywieniem, aby posiadać jego wystarczającą ilość.Żółtko jajka jest z kolei bogatym źródłem cynku, luteiny i zeaksantyny, które poprawiają wzrok i chronią przed wieloma chorobami oczu.

Ile i w jakiej postaci

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) można zjadać nawet 10 jajek tygodniowo bez obaw o zdrowie.
Najzdrowszą formą spożywania jajek jest doprowadzenie ich do takiej postaci, aby białko było ścięte, natomiast żółtko lekko płynne. Jajka na twardo z pewnością nasycą nas na dłużej i skuteczniej zaspokoją apetyt. Jednak należy pamiętać, że długie gotowanie pozbawia ich wielu wartości odżywczych.

Jak jajka wpływają na odchudzanie

Jajko jest bogate w składniki odżywcze, lecz jest niskokaloryczne. Dlatego też jest doskonałym produktem używanym w dietach odchudzających. Dzięki zawartym substancjom przyspieszają proces spalania tkanki tłuszczowej i zmniejszają uczucie głodu.

Cysteina zawarta w jajkach jest aminokwasem, który poprawia metabolizm i przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu. Dzięki temu, że jajka są źródłem wysokojakościowego białka powodują bardziej intensywne wydatkowanie energii, jak również hamowanie łaknienia. Zmniejsza to zdecydowanie ochotę na podjadanie między posiłkami.

Istnieją specjalne diety jajeczne, które pozwalają na szybkie pozbycie się większej ilości kilogramów w krótkim czasie. Zakładają one zazwyczaj spożywanie 2 jajek na śniadanie, na obiad i na kolację, w różnej postaci i z różnymi dodatkami. Oczywiście nie wolno przy przygotowywaniu takich posiłków dodawać tłuszczu. W zamian można uzupełnić je owocami, jogurtem, kefirem lub serem. Warto jednak pamiętać, że tak gwałtowna utrata wagi skutkuje jej szybkim powrotem w postaci efektu jojo.

Na co uważać

Jajka mogą uczulać, są częstym alergenem pokarmowym, dlatego warto uważać na podawanie ich niemowlakom skłonnym do alergii.
Ponadto w przypadku jaj liczy się umiar w ich spożywaniu ze względu na dużą zawartość aminokwasów siarkowych. W nadmiarze zaburzają one równowagę kwasowo-zasadową i utrudniają pracę wielu enzymów.

Powinniśmy także ograniczyć tłuszcze i inne mniej zdrowe dodatki (np. majonez), które kuszą i doskonale współgrają z posiłkiem zawierającym jajko.
Warto także pamiętać, że jajka przechowujemy w lodówce nie dłużej niż 3 tygodnie.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o